Når kampflyhistorien gentager sig

TILBAGEBLIK: Den sidste sløjfe på en gentagelse af ”århundredets våbenhandel” blev bundet i sidste uge, da Belgien fulgte i Norge, Holland og Danmarks fodspor og valgte F-35 kampflyet som afløser for sine F-16-fly.

Mock up af F-35 fly i 1:1 ved airshow i Belgien i 2016.
Mock up af F-35 fly i 1:1 ved airshow i Belgien i 2016.Foto: Alan Wilson / Wikimedia Commons
Andreas Krog

I sidste uge besluttede den belgiske regering, at Belgien skal indkøbe 34 eksemplarer af det amerikanske F-35 kampfly. Dermed gentager historien sig, idet Danmark, Norge, Holland og Belgien, som sammen i 1975 valgte at købe F-16 fly, alle sammen nu har valgt F-35 som F-16 flyets afløser.

Indkøbet i midten af 1970'erne af i alt 348 F-16 fly blev dengang kaldt ”århundredets våbenhandel”. Landene traf den endelige individuelle købsbeslutning med få måneders mellemrum efter sammen at have evalueret tre kampflykandidater. I denne ombæring har landene kørt deres egne evalueringsprocesser, og der kom til at gå knap 10 år fra Norge, som de første valgte F-35 i november 2008, til Belgien besluttede sig i sidste uge.

Der er dog store ligheder mellem de fire landes indkøb i 1970'erne og her i 10'erne. Det står klart, når man dykker ned i den svenske forsker Ingemar Dörfers bog ”Arms deal - the selling of the F-16” fra 1983. Et nøgleværk til forståelsen af spillet i kulisserne bag ”århundredets våbenhandel” og pligtlæsning for alle kampflysælgere den dag i dag.

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00