Aftale på plads: Kommuner får mulighed for at støtte udrulning af ladestandere
Et bredt politisk flertal er enige om fremtidens rammer for udrulning af ladestandere, der blandt andet vil give kommunerne mulighed for at støtte udrulningen i områder, hvor markedet ikke selv kan løfte opgaven.
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørEt bredt flertal i Folketinget er blevet enige om, hvordan fremtidens rammer for udrulningen af ladestandere skal se ud.
Aftalen betyder blandt andet, at kommunerne får mulighed for at støtte udrulningen i områder, hvor operatørerne ikke selv vurderer, at der er mulighed for at gøre det på markedsvilkår.
Transportminister Benny Engelbrecht er tilfreds med, at aftalen er faldet på plads.
"Det er helt afgørende, at de mange danskere, der køber en elbil også får adgang til ladestandere, uanset om de er på ferie, skal lade i byen eller har brug for strøm på vej til arbejde. Det kræver flere ladestandere, og det kræver, at der er adgang til ladestanderne uanset, hvor man er kunde," skriver han i en mail.
Kommunerne får dog kun mulighed for at medfinansiere ladestandere, hvis der først er afholdt et offentligt udbud, hvor der ikke er blevet budt på opgaven på markedsvilkår.
Bred tilfredshed
Aftalen er en markant forbedring i forhold til de nuværende regler, mener Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
"Vi er først og fremmest glade for, at kommunerne nu får grønt lys til at lave udbud om opsætning af ladestandere og til at yde støtte til opsætning af offentligt tilgængelige ladestandere, der hvor det måtte være nødvendigt. Det bliver helt afgørende for, at infrastrukturen kan følge med salget af elbiler," siger hun i en pressemeddelelse.
Også i KL er man glad for, at kommunerne får lov til at støtte udrulningen. Det var der ikke lagt op til i det oprindelige lovudkast fra regeringen.
"Det er der i den grad brug for, hvis det fragmenterede Danmarkskort over ladestandere skal udfyldes. Den nye aftale vil dermed være med til at sikre bedre balance i Danmark og en hurtigere udrulning af ladeinfrastruktur,” siger Kenneth Muhs, næstformand for Miljø- og Forsyningsudvalget i KL, i en pressemeddelelse.
Kommunernes mulighed for at støtte ladestandere vil i først omgang gælde indtil 2024.
Dropper varslingsperiode
I det første lovudkast havde regeringen også foreslået, at kommunerne skulle varsle nye ladestanderområder hele to år inden opførslen. Det er blevet droppet under forhandlingerne, og det glæder KL.
"Det ville bremse opsætningshastigheden og fjerne kommunernes mulighed for at handle hurtigt,” siger Kenneth Muhs i pressemeddelelsen.
Med aftalen bliver der også stillet krav om, at kilowatttimeprisen skal præsenteres på et digitalt display på alle offentligt tilgængelige hurtig- og lynladestandere med effekt over 50 kWh, mens prisen blot skal kunne findes i en app eller på en hjemmeside, hvis effekten er lavere end 50 kWh.
Ved de store ladestandere skal der også være mulighed for at betale med betalingskort. De nye krav er meget rimelige, mener Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
"Tankstationer er kendetegnet ved tydelige priser og nemme betalingsløsninger. Det samme forventer fremtidens elbilister naturligvis," siger han i en pressemeddelelse.
Kommunale og regionale myndigheder får ifølge aftalen mulighed for at give private bilejere adgang til at bruge deres ladepladser, hvilket de hidtil ikke har haft.
Aftalen er indgået mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Konservative, Liberal Alliance og Alternativet. Forventningen er, at de nye regler kan træde i kraft fra 1. april 2022.
Du kan se hele aftalen her.