Debat

Dansk Energi: Infrastrukturforhandlinger skal bane vejen for Power-to-X i Danmark

Paradoksalt falder priserne først, når flere aftager Power-to-X-energien. Og det gør virksomhederne først, når priserne er lavere end i dag. Staten bør derfor give en økonomisk hestesko på cirka én milliard frem mod 2035 til udbygning af Power-to-X infrastruktur på veje og havne, skriver Martin Dam Wied. 

Desværre halter regeringens udspil bagefter dagsordenen. Der er behov for større ambitioner, og det er nødvendigt med selvstændigt fokus på Power-to-X, skriver Martin Dam Wied. 
Desværre halter regeringens udspil bagefter dagsordenen. Der er behov for større ambitioner, og det er nødvendigt med selvstændigt fokus på Power-to-X, skriver Martin Dam Wied. Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen har fremlagt sin plan for udbygningen af infrastruktur frem mod 2035.

En række vigtige elementer får betydning for vores grønne fremtid. Ikke mindst byder planen på forbedringer af den offentlige transport, 500 millioner kroner til ladeinfrastruktur til elbiler frem mod 2030 og udbygning af motorvejene.

Bedre offentlig transport og udbyggede motorveje er positivt for mobilitet og den grønne omstilling – hvis altså motorvejene og busbanerne fyldes af grønne biler, busser og lastbiler. Den endelige infrastrukturplan skal være på forkant med udviklingen og med til at bane vejen for grønne biler og skibe i Danmark – det kommer vi ikke uden om, når klimamålet skal indfries.

Regeringens udspil halter efter dagsordenen
Lastbiler og skibe på Power-to-X-energi vil fylde mere i de kommende år. Det kræver imidlertid, at vi allerede nu går i gang med at bane vejen for udbygning af Power-to-X-infrastruktur.

Desværre halter regeringens udspil bagefter dagsordenen. Der er behov for større ambitioner, og det er nødvendigt med selvstændigt fokus på Power-to-X. Det skal indebære initiativer til at fremme udbygning af en brint- og Power-to-X-infrastruktur til tung vejtransport og havneinfrastruktur.

Power-to-X er afgørende for, at danske transportvirksomheder i de kommende år kan tanke lastbiler og færger grønt.

Martin Dam Wied
Teamleder, Dansk Energi

Det eksisterende strategi- og analysearbejde udgør et godt fundament, men det skal følges op af handling allerede nu, så vi kan sikre udbygning af Power-to-X-infrastruktur over de kommende år. Regeringen forventer først en færdig strategi for Power-to-X i slutningen af året.

Der er ingen tid at spilde, og behovet for at skabe et marked for Power-to-X-brændsler indebærer, at Folketinget allerede nu træffer beslutninger og implementerer tiltag, der kan sætte gang i produktionen. Paradokset er, at de høje priser først falder, når flere aftager Power-to-X-energien.

Og det gør virksomhederne først, når priserne falder. Staten bør give en økonomisk hestesko på cirka én milliard frem mod 2035 til udbygning af Power-to-X infrastruktur på veje og havne. Derudover bør der ses på etablering af puljer til indkøb af grønne skibe og lastbiler, der kan skubbe til markedet og teknologien.

Brint på vejene
Power-to-X er afgørende for, at danske transportvirksomheder i de kommende år kan tanke lastbiler og færger grønt. Omstilling af den tunge vejtansport tager tid, og derfor er der allerede nu behov for at skabe rammer, målsætninger og et fundament, der skubber processen for udbredelsen af brintlastbiler i gang.

En række førende lastbilproducenter har meldt ud, at de ser brintlastbiler som en af del af deres kommercielle fremtid. Brintlastbiler har en række fordele med en lang rækkevidde på op til 1000 kilometer og er 100 procent emissionsfri.

Brintlastbiler forventes for alvor at komme på markedet i 2023-2024, og det indebærer behov for at etablere et netværk af tankstationer, inden de første brintlastbiler kommer til Danmark. I første omgang er et landsdækkende netværk af 10 brinttankstationer en forudsætning for brintbaseret transport.

Ny havneinfrastruktur
En række rederier og færger har allerede meddelt, at de inden for en kort årrække vil søsætte skibe på Power-to-X-brændsler. Det skaber et afledt behov for udbygning af grøn havneinfrastruktur, der kan understøtte Power-to-X-forbrug som brint, ammoniak og methanol til det maritime erhverv.

Havnene kommer til at spille en vigtig rolle i forhold til generel produktion, distribution og lagring af Power-to-X-brændsler. Flere Power-to-X-brændsler ligner eksisterende brændsler, som allerede i dag håndteres på mange havne, hvorfor der er gode forudsætninger for at udnytte eksisterende infrastruktur samt veletablerede forbindelser til store aftagermarkeder.

Vi foreslår en pulje øremærket udvikling af de nye løsninger, teknik og infrastruktur, som der trods lighedspunkter med eksisterende brændsler dog bliver brug for.

Behov for politisk handling
Power-to-X-brændsler er en del af løsningen på nogle konkrete problemer i den grønne omstilling. Danmark har stort potentiale for at producere den vedvarende energi, som Power-to-X-processen kan omdanne til energiformer, der kan opbevares.

Hvis de grønne brændsler skal være konkurrencedygtige som energikilde til industri i storskala og udgøre et alternativ til fossile brændsler, så kræver det politisk vilje og handling. Danske virksomheder kan ikke gå hele vejen selv – der er brug for konkrete tiltag fra politisk hold.

Folketinget og regeringen skal støtte op om perspektiverne for Power-to-X, ikke kun for at skabe produktion, men også for at sikre, at transportsektoren er parat til at tage de nye energiformer i brug. Det kræver politisk handlekraft og vilje for at komme i mål. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00