Debat

Drivkraft Danmark: Det er paradoksalt og tosset at eksportere al Danmarks brint

Det kan lyde forførende med eksport af dansk brint til Tyskland. Men vi må ikke glemme, at Danmark får brug for den selvsamme brint til luft- og skibsfarten eksempelvis, skriver Alexander Plougmann.

Det er vitalt for Danmark at etablere en stærk infrastruktur for brint, skriver Alexander Plougmann.
Det er vitalt for Danmark at etablere en stærk infrastruktur for brint, skriver Alexander Plougmann.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Berlingske/Ritzau Scanpix
Alexander Plougmann
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er meget tale om Danmark som fremtidens brinteksportør via et brintrør, der skal etableres gennem Jylland.

I Drivkraft Danmark deler vi disse visioner, men vi mener ikke, at vi skal have et ensidigt fokus på eksport af brint til Tyskland. For selvom det umiddelbart kan lyde forførende, må vi ikke glemme, at vi også får brug for den selvsamme brint i Danmark.

Læs også

Det vil være både paradoksalt og ganske tosset at eksportere al vores brint, for så blot at importere de brintbaserede produkter igen for at opfylde vores egne krav og behov.

Vi skal derfor også fokusere på, hvordan Power-to-X kan spille sammen med brintinfrastrukturen og dermed skabe et bredere eksporteventyr.

Danmark står stærkt

Danmark har en unik position, takket være vores knowhow og teknologiske formåen inden for både brintproduktion og Power-to-X-teknologier.

Det er vigtigt, at vi udnytter disse fordele til at styrke vores energieksport – ikke kun gennem brint, men også ved at tilbyde løsninger, der kan integrere brint i et større energisystem.

Vi har allerede ekspertisen i Danmark til at producere de Power-to-X-brændstoffer, der bliver behov for.

Alexander Plougmann
Energi- og teknikkonsulent, Drivkraft Danmark

Dette er helt afgørende for sektorer som luftfart og skibsfart, der ikke står over for en elektrificering og derfor søger VE-baserede alternativer til fossile brændstoffer.

Dette behov forstærkes kun af en kommende implementering af EU-lovgivning, der stiller krav om anvendelse af Power-to-X-baserede brændstoffer i transportsektoren.

Vi har allerede ekspertisen i Danmark til at producere de Power-to-X-brændstoffer, der bliver behov for.

European Energy viser med virksomhedens anlæg i Kassø og en række andre kommende projekter, at det er muligt på markedsvilkår at producere e-methanol til skibsfarten og anden industri.

Læs også

Samtidig er de danske raffinaderier, Crossbridge Energy i Fredericia og Kalundborg Refinery, hver især i gang med en enorm transformation, der muliggør integration af VE-brint i traditionelle processer og derudover ser mod en fremtid, hvor produktkartoteket er e-kerosen, e-methanol og andre afskygninger af VE-brændstoffer og -produkter.

Husk de nationale behov

Det er vitalt for Danmark at etablere en stærk infrastruktur for brint, og det er fantastisk, hvis vi kan blive førende eksportører af brint.

I det store billede skal Danmarks energieksport være flersidig.

Alexander Plougmann
Energi- og teknikkonsulent, Drivkraft Danmark

Men lad os ikke glemme, at infrastrukturen også skal understøtte nationale behov og muliggøre videreforædling af brinten og anvendelsen af andre Power-to-X-løsninger.

I det store billede skal Danmarks energieksport være flersidig.

Ved at fokusere på både brint og VE-brændstoffer kan vi sikre en mere robust og bæredygtig energisektor, der ikke kun imødekommer globale behov, men også styrker vores egen energisikkerhed.

Det handler om at spille med på alle fronter; at udbygge infrastrukturen, mestre teknologien og ikke mindst at huske på, at vi i Danmark har noget unikt at byde på.

Vores eksporteventyr skal være både bredt og dybt, og det starter med en anerkendelse af, at vi har og skal udnytte alle forudsætninger for at gøre det til en realitet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Alexander Plougmann

Energi- og teknikkonsulent, Drivkraft Danmark
Civilingeniør i Energiteknologi, SDU

0:000:00