Den Grønne Ungdomsbevægelse: Færre biler er ikke "mobning" – det er nødvendigt for fertiliteten
Biler er mere end bare et irritationsmoment for københavnerne – det kan også skade deres evne til at få børn. Derfor er den grønne budgetaftale ikke et "mobbe"-værktøj, men en nødvendighed, skriver Helena Hedegaard Udsen og Caroline Bessermann.
Helena Hedegaard Udsen og Caroline Bessermann
Aktive i Den Grønne UngdomsbevægelseKøbenhavn har endelig brugt sit grønne flertal til faktisk at skabe forandring, når det kommer til luftforurening og københavnernes sundhed.
På Facebook beklager Jakob Næsager, den konservative leder i hovedstaden, sig modsat over nedlæggelsen af 500 parkeringspladser. Til biler vel og mærket. For i samme sætning fortsætter beklagelsen over, at nedlæggelsen af de 500 parkeringspladser til biler skaber plads til 800 parkeringspladser til ladcykler og til affaldssortering i byrummet.
I Altinget beklager Jakob Næsager sig over, at bilister skal betale mere, uden at servicen forbedres.
Begge dele – nedlæggelsen af parkeringspladser til biler og stigningen i licenser – vil vi ikke beklage. Det vil vi gerne hylde. Tak til de andre partier på Københavns Rådhus for at skabe en by, der er til for de fleste og ikke til for de færreste.
Tak til partierne på rådhuset, der tager ansvar for, at vores by ikke længere skal oversvømmes af biler og den luftforurening, der følger med.
Jakob Næsagers forkærlighed for fossiltransporten er faktisk decideret sundhedsskadelig politik.
Helena Hedegaard Udsen og Caroline Bessermann
Aktive i Den Grønne Ungdomsbevægelse
I samme uge, som Jakob Næsager beklager sig, og de fleste andre partier på rådhuset togansvar, landede der et kæmpe dansk studie om luftforurening.
Et studie der tydeliggør, hvorfor Jakob Næsagers forkærlighed for fossiltransporten ikke blot leder til, at der bliver ført en absurd politik, men faktisk også er en decideret sundhedsskadelig politik.
Flere biler giver færre børn
Studiet har set nærmere på, hvordan luftforureningen påvirker vores evne til at få børn. Og det landede ikke kun midt i rådhusets budgetforhandlinger, men også direkte ned i den politiske debat, der for tiden fyldes godt med spørgsmålet om, hvordan flere danskere får flere børn.
Studiet fandt, at en stigning i luftforureningen på fem mikrogram partikler per kubikmeter øger risikoen for infertilitet med 44 procent for mænd.
Det er nørderi på højt plan, og derfor har vi fundet nogle tal at sammenligne med.
Den dag, partierne vedtog budgettet, var luftforurening på Hillerødgade i København på 11 mirkopartikler partikler per kubikmeter.
Samme studie har også undersøgt den trafikstøj, vi dagligt udsættes for. Her finder forskerne, at en stigning på ti decibel i vejstøjen øger risikoen for infertilitet med 13 procent hos kvinder over 35 år.
Prøv lige at forestille dig hvor meget larm, du udsættes for på dine cykelture i hverdagene. Hvor ofte møder du billarmen? Hvor meget af din cykeltur fylder den?
For os er den der sågar, hver gang vi åbner vinduerne i vores soveværelser. Billarmen er svær at slippe udenom i en by som København.
Styrken i samarbejdet
Så lad os vende tilbage til Jakob Næsagers ifølge os helt forfejlede kritik. På den ene side snakker Konservative i de nationale medier om vigtigheden af flere danske fødsler.
På Københavns Rådhus fører Konservative en politik, der gør det sværere at gennemføre en graviditet.
Aktive i Den Grønne Ungdomsbevægelse
På Københavns Rådhus fører Konservative en politik, der gør det sværere at gennemføre en graviditet.
At tro, at infrastrukturpolitik og sundhed ikke hænger sammen, er vi simpelthen for veloplyst et samfund til at kunne acceptere.
Cirka 400 københavnere dør årligt for tidligt på grund af luftforurening. Nu ved vi med det nye studie så også, at der nok er en stor del af københavnerne, der kommer til at bøvle mere end ellers behøvet med overhovedet at kunne gennemføre en graviditet i første omgang.
Tak til politikerne på Københavns Rådhus, der har taget ansvar for at skabe renere luft i vores hovedstad.
Det viser, hvordan København rent faktisk kan blive en grønnere og sundere by, når grønne og progressive kræfter samarbejder i stedet for at slås.
Det er på tide, og vi håber at se mere af det fremover. For så vil vi en dag måske kunne takke et flertal på Københavns Rådhus for at være med til at bane vejen for ikke bare en by, men en verden, man kan overveje at føde børn ind i.