Ny temadebat: Skal vi have en trængselsafgift i hovedstaden?

Forskere, interessenter og politikere vil i den kommende tid debattere, hvordan de vil sikre, at en trængselsafgift bekæmper trængsel uden at forværre mobiliteten.

"Regeringen vil gerne bekæmpe trængsel, men vi vil ikke bekæmpe mobilitet," har transportminister Benny Engelbrecht (S) sagt om trængselsafgiften i hovedstaden.
"Regeringen vil gerne bekæmpe trængsel, men vi vil ikke bekæmpe mobilitet," har transportminister Benny Engelbrecht (S) sagt om trængselsafgiften i hovedstaden.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Rasmus Straka Skjødt

Borgmestre, forskere og støttepartier til regeringen kræver en trængselsafgift i hovedstaden, hvilket regeringen har afvist.

Debatten er blusset op, efter at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler – også kendt som Eldrup-kommissionen – foreslog, at bilister, der kører i miljøzoner i København og på Frederiksberg, skal betale en afgift.

Kommissionen har præsenteret en minutmodel og en dagsmodel for kørsel i miljøzonerne. Satsen i minutmodellen skal for personbiler og varebiler være 0,45 kroner per minut i myldretiden og 0,20 kroner per minut uden for myldretiden, mens satsen i dagsmodellen skal være 20 kroner for at køre i zonen gennem 24 timer.

Altinget logoHovedstaden
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget hovedstaden kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00