Radikale i København: Byen sakker bagud i feltet af internationale cykelbyer

DEBAT: Hvis København igen skal være verdens førende cykelby, så kræver det, at vi investerer milliarder i den grønne cyklisme, skriver Mette Annelie Rasmussen (R).

Af Mette Annelie Rasmussen (R)
Gruppeformand og teknik- og miljøordfører, Københavns Rådhus 

København skal være verdens førende cykelby. Det kan vi også godt blive, men det kræver større politisk mod end det der i dag vises fra Københavns Rådhus. For København hænger i bremsen og vores by sakker bagud i feltet af internationale cykelbyer. 

På mange leder og kanter var København verdens førende cykelby. Sandheden er dog den, at København er gået ned i gear. Internationale cykelbyer som Berlin, Oslo, Utrecht og Paris har de seneste år overhalet os indenom med milliardinvesteringer i cykelinfrastruktur, innovative cykelparkeringssystemer og modige beslutninger der sætter cyklismen før den forurenende privatbilisme. 

Derfor står københavnerne ved næste års kommunalvalg med et valg om, hvilken by fremtidens København skal være. Skal vi fortsætte som hidtil eller skal vi prioritere klimaet og cyklismen først. Det mener jeg, vi skal, for ellers bliver vi ikke verdens førende cykelby, hvor vi viser vejen for resten af verdens storbyer? 

Kræver politisk handling
København skal gå forrest, og københavnerne vil gerne vælge cyklen til. Det ved vi, for det har københavnerne vist. Nu kræver det politisk handling på den grønne cyklisme, så vi gør det nemmere at være cyklende københavner og sværere at vælge den sorte bil til.

Og med den seneste forskning i ryggen, er det at investere i cyklisme også en investering i sundhed, helt præcist sparer vi otte kroner per kørt kilometer på cykel.  

Det er nu vi skal rykke København i en ny grøn retning, hvor vi sætter cyklismen først. Derfor skal vi omlægge en tredjedel af Københavns veje til grøn natur og cykelstier. Vi skal skabe nye cykelgader i hele byen som på Nørrebrogade, hvor den sorte privatbilisme må vige for cyklisterne.

København skal vise vejen
Og det kræver helt grundlæggende at det altid skal være nemmere og hurtigere at vælge cyklen end bilen. Kun sådan kan vi rykke flere københavnere ud på cykelstierne.

Skal vi det, så kalder fremtiden på milliardinvesteringer i nye cykelbroer, bedre cykelparkering, el-cykelladestandere, omlægning af en tredjedel af byens veje til grøn natur og cykelstier, flere cykelgader og at vi tør arbejde med cyklismen på nye måder såsom at løfte cykelgaderne op i luften og henover byen, ligesom vi gjorde i sin tid da cykelslangen blev anlagt fra Dybbølsbro til Islands Brygge. 

Hvis København igen skal være verdens førende cykelby, så kræver det at vi rykker fra at investere sporadiske millioner til at vi med politisk mod til grøn klimahandling investerer milliarder i den grønne cyklisme.

For mig er der ingen tvivl: København skal være verdens grønneste by, og det skal være grønnere at være københavner. Det kræver fornyet politisk mod til at sætte den grønne cyklisme først og den sorte privatbilisme i anden række. Vi skal rykke i klimakampen og København kan vise resten af verden vejen på den grønne omstilling af mobiliteten og transporten.  

Forrige artikel Rådet for Bæredygtig Trafik: Lynetteholm og Østlig Ringvej punkterer klimaambitionerne Rådet for Bæredygtig Trafik: Lynetteholm og Østlig Ringvej punkterer klimaambitionerne Næste artikel AutoBranchen: Gør det nemt at være bilist i København AutoBranchen: Gør det nemt at være bilist i København