Debat

Radikal udfordrer: Vi kommer ikke i mål med 2025-målet, så længe klimanøleriet regerer på rådhuset

KRONIK: En tredjedel af byens veje skal være natur og cykelstier, ingen skal dø før tid af luftforurening og København skal have en grøn afgiftsreform, skriver Mette Annelie Rasmussen (R), der udfordrer socialborgmester Mia Nyegaard til posten som radikal spidskandidat i Københavns Kommune.

Vi skal prioritere cyklismen og delebilisme og give den grønne natur bedre plads i København, skriver Mette Annelie Rasmussen. 
Vi skal prioritere cyklismen og delebilisme og give den grønne natur bedre plads i København, skriver Mette Annelie Rasmussen. Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Annelie Rasmussen (R)
Gruppeformand, Københavns Rådhus 

Den grønne omstilling må ikke tabe fordi man vælger de nemme løsninger i udviklingen af fremtidens København. 

Mette Annelie Rasmussen (R)
Gruppeformand, Københavns Rådhus 

I 2050 vil 66 procent af verdens befolkning bo i byer. I den forstand er København en international storby. Vores by vokser stadig, og vi bliver flere i byen. Det medfører et øget tryk på byens ressourcer. 

Derfor er det afgørende, at vi har det lange lys på, når vi skal udvikle og forme fremtidens København. Hvilken retning skal vi rykke København i? Hvis vi vil, så kan vi gøre København til verdens grønneste by, hvor luften, vi indånder, er ren, hvor måden, vi transporterer os rundt i byen på, er grøn, og hvor vores virksomheder går fra sort til grøn og fungerer som en driver for den grønne omstilling.

For når København bliver større, så kræver det også et større politisk mod til at lytte og handle på det håb om grøn handling, som københavnerne har for fremtidens København.   

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Verdens grønneste by
Vi bliver flere københavnere. Den udvikling er god, for København skal blive ved med at være en mangfoldig by. De sidste mange års befolkningstilvækst har betydning for, hvordan vores by ser ud, og den skaber også udfordringer, som vi skal løse, når vi skal forme fremtidens grønne København.

Når vi bliver flere københavnere, er der et mærkbart større behov for bedre og mere effektiv grøn mobilitet og infrastruktur, og ikke mindst betyder det samtidig også, at vi skal bygge flere bæredygtige boliger til fremtidens københavnere. 

Den grønne omstilling må ikke tabe, fordi man vælger de nemme løsninger i udviklingen af fremtidens København. København skal være verdens grønneste by, og det kræver, at vi viser mod til at handle grønt, når vi tegner de store linjer for fremtidens København. 

Det er grundlæggende for fremtidens København, at vi går grønt og indretter byen bæredygtigt, så vores by også om ti, tyve og tredive år er en af verdens bedste byer at bo i. Skal vi det, er det også afgørende, at vi udvikler fremtidens København i fællesskab, så både københavnerne og de københavnske virksomheder har gode muligheder og plads i et stadig grønnere København.   

En ny grøn retning for København 
På Københavns Rådhus har vi lovet københavnerne, at vi i 2025 skal være CO2-neutrale, for københavnerne kalder på grøn klimahandling. Ved sidste års folketingsvalg gjorde københavnerne det klart, at det er nu, vi skal rykke fremad i den grønne omstilling. 

Det er et håb, vi skal levere på. Derfor er jeg også bekymret over det klimanøleri, der de sidste år har regeret på Københavns Rådhus. For hvis København fortsætter i den retning, der de seneste år har været lagt, så når vi ikke i mål i 2025.

Så bliver vi ikke CO2-neutrale, og det skal vi. Med eller uden en hjælpende hånd fra staten i forhold til at regulere trafikken på en mere klimabevist måde. Københavnerne forventer. at vi rykker i klimakampen og sætter turbo på den grønne omstilling af vores by.  

De næste fem år bliver afgørende for, hvordan fremtidens København kommer til at se ud. Hvis vi vil, så kan vi gøre vores by til verdens grønneste. Men det kræver politisk mod og vilje til at vælge det grønne til. Den grønne omstilling af København er ikke blot noget, der kommer af sig selv eller ved næste budget.

For det kræver grønne investeringer i milliardklassen, det kræver, at vi tør gøre byen grønnere, og at vi endeligt gør op med idéen om, at de cyklende københavnere må vige for den forurenende privatbilisme. 

Mit håb er, at vi ved næste kommunalvalg kan skabe et reelt grønt flertal, så vi kan rykke København i en ny grøn retning. Det er kun et spørgsmål, om politisk vilje, videnskaben og teknologien er klar.   

Vi skal skabe en grøn omstilling, der kan mærkes. Når københavnerne går ud af døren om morgenen og cykler gennem byen, skal luften være renere. Og når vi bevæger os gennem byen, så skal den være grønnere end i dag.

Den grønne omstilling af København handler også om, at vi skal gøre vores by bedre at bo i. Derfor skal vi prioritere cyklismen, delebilisme og give den grønne natur bedre plads i byen. Vi skal gøre det nemmere og mere attraktivt at gå grønt frem for sort. Det gælder for københavnerne og for de københavnske virksomheder.

København - en grøn innovationsby, der skaber jobs 
Skal København være et grønt fyrtårn, som resten af verdens storbyer vil kigge til for fremtidens grønne løsninger, hente håb og grøn inspiration fra, så kræver det, at vi i København formår at skabe en grøn omstilling, der har alle byens parter med.

Derfor skal vi gøre København til en grøn innovationsby. Hvis vi vil, så kan København blive byen, som tiltrækker grønne virksomheder og iværksættere fra hele verden. Det skal være grønnere at være københavnervirksomhed, og det er vores ansvar på Københavns Rådhus at gøre det så nemt, billigt og attraktivt at starte og drive grøn virksomhed i byen. 

Københavns Kommune køber ind for 8,2 milliarder kroner årligt. Det er en kæmpe økonomisk muskel, og den skal vi fra politisk hold turde bruge til at skubbe erhvervslivet i en grønnere retning. Skal vi det, så kræver det, at vi viser det politiske mod til at sætte grønne klimakrav til virksomhederne, Københavns Kommune køber ind hos. 

Fremtidens grønne omstilling skal også drives politisk, og derfor skal vi stille krav til CO2-udledning, miljøforurening og bæredygtighed, når vi som kommune køber ind. Det er klart. at København også som kommune skal gå forrest på den grønne omstilling, og her spiller vi som politikere en kæmpe rolle, idet vi kan rykke grønt med 8,2 milliarder hvert år. 

For når Københavns Kommune stiller grønne klima- og miljøkrav til leverandørene og virksomhederne, vi som kommune handler med, så trækker vi erhvervslivet og markedet i en grønnere og mere bæredygtig retning. Og det skal være attraktivt for grønne virksomheder at føre virksomhed i København. Det skal være billigt og nemt at være grøn, og dyrt og besværligt at være sort og forurenende. 

Derfor har København brug for en grøn afgiftsreform, så vi anvender guleroden i den grønne omstilling af byens virksomheder. Det skal være billigere at være grøn virksomhed og dyrere at være sort og forurenende. For København skal være verdens bedste by at føre grøn virksomhed i. 

Sund og grøn går hånd i hånd 
2020 har været og er fortsat et mærkeligt, svært og hårdt år. Vores liv er blevet vendt på hovedet, og med ét væltede Covid-19 vores tilværelse omkuld. Det gælder også København, for vores by har også forandret sig siden samfundet i marts blev lukket ned. 

Mange af os københavnere skulle arbejde hjemmefra, blive hjemme og holde os fra store forsamlinger. Byen så fra dag til anden markant anderledes ud, end den plejer. Bilerne var væk fra vejene, og gaderne blev tomme. Nedlukningen af København satte vores by i perspektiv, og vigtigheden af grønne byrum blev tydelig for os alle.

På mange måder har Covid-19 klargjort, hvor afgørende det er, at vores by er grøn, og hvor meget livskvalitet det giver at kunne gå ud i det grønne, og ikke mindst også hvor tom byen bliver, når det grønne er fraværende i byrummet.

Københavnerne strømmede til byens grønne åndehuller under nedlukningen for at kunne trække vejret frit fra bilos og luftforurening. Her har pandemien og biodiversitetskrisen, lært os at vi skal give det grønne mere plads i byen. Og over de seneste fem år har københavnerne dog den oplevelse, at byen er mindre grøn.

Derfor er det mit håb for fremtidens København, at vi formår at gøre luften renere og give bedre plads til naturen, for det er vores sundhed, livskvalitet og trivsel, det handler om. For fremtiden skal det være sådan, at man faktisk bliver sundere af at løbe en tur rundt om søerne.

Vi skal have gjort luften, vi alle indånder, renere og give flere københavnere muligheden for at finde ro i nye grønne åndehuller. Det kræver, at vi tør gå fra grøn holdning til grøn handling, så vi omlægger en tredjedel af alle veje i København til grøn natur og cykelstier.

Lad os gøre Covid-19 –krisen og biodiversitetskrisen til anledning for, at vi viser det fornødne politiske mod til at levere på københavnernes håb om en grønnere og sundere by med ren luft og grønne gader.  

Fra grøn holdning til grøn handling  
København har brug for en ny grøn retning. For fortsætter vi som nu med klimanøleriet, så når vi ikke målet i 2025 om CO2-neutralitet. Det skal vi nå. For København skal være verdens grønneste og bæredygtige by. 

Derfor skal vi turde at gå fra grøn holdning til grøn handling, så vi sætter klimaet først og rykker klimakampen fremad. Det kræver, at Radikale siger "grøn betyder nu" og trækker resten af rådhuset i en grønnere retning.  

Vi skal turde satse på den grønne omstilling, for vi har ikke råd til at lade være. Videnskaben kalder på grøn handling nu. Derfor skal vi omlægge en tredjedel af byens veje til natur og cykelstier, sikre ingen dør før tid af luftforurening, give København en grøn afgiftsreform og gøre København til verdens grønne innovationsby, sådan at København går forrest i klimakampen. 

For verden har brug for et grønt fyrtårn. Det fyrtårn skal vi turde at gøre København til. Klimaet kalder, og københavnerne kalder på grøn handling nu. Det er vores ansvar. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Annelie Rasmussen

Fhv. medlem af Borgerrepræsentationen (R), Københavns Kommune
cand.comm. i kommunikation og historie (RUC)

0:000:00