Rapport finder sund økonomi i ny fast forbindelse mellem Danmark og Sverige

TUNNEL: Der er god samfundsøkonomi i en motorvejstunnel mellem Helsingør og Helsingborg, viser analyse, der dog også vurderer, at det ikke er rentabelt at etablere en togforbindelse. Næste skridt er beslutning om forundersøgelse, men flere partier er skeptiske. 

Modsat Øresundsforbindelsen vil en kombineret vej- og togforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg ikke være selvfinansierende, viser ny rapport. 
Modsat Øresundsforbindelsen vil en kombineret vej- og togforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg ikke være selvfinansierende, viser ny rapport. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Vi har i forvejen så mange infrastrukturprojekter på tapetet i både Nordsjælland og resten af landet, og når man ser på anlæggelseskapaciteten, så er det her ikke på vores ønskeseddel ved de kommende forhandlinger

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører

Det vil være en samfundsøkonomisk fornuftig investering at grave motorvejstunneller under Øresund for at forbinde Helsingør og Helsingborg.

Sådan lyder konklusionen i en ny strategisk analyse af muligheden for at forbinde de to byer, der blev præsenteret torsdag og er foretaget af Vejdirektoratet, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og det svenske Trafikverket. 

Anlægsprojektet vurderes at have en intern rente på fem procent og ligger dermed solidt over de 3,5 procent, der normalt kræves for at en investering vurderes som samfundsøkonomisk rentabel. 

Altinget logoHovedstaden
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget hovedstaden kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00