Debat

Regionsrådspolitikere: Et lille beløb fra den store finanslov er afgørende for hovedstadens busser og tog

Passagerpulsen inddrager borgere, bidrager med viden og udgør et vigtigt grundlag for den kollektive trafik i hovedstaden. Folketinget bør sikre, at indsatsen fortsætter, skriver Marianne Frederik (EL), Nicolai Kampmann (S) og Sadek Al-Amood (SF), regionsrådsmedlemmer, Region Hovedstaden.

De input, vi får gennem
Passerpulsen, udgør et vigtigt grundlag for planlægningsarbejdet og dertil
knyttede rapporter og efterfølgende tiltag, skriver Marianne Frederik (EL), Nicolai Kampmann (S) og Sadek Al-Amood (SF), regionsrådsmedlemmer, Region Hovedstaden.
De input, vi får gennem Passerpulsen, udgør et vigtigt grundlag for planlægningsarbejdet og dertil knyttede rapporter og efterfølgende tiltag, skriver Marianne Frederik (EL), Nicolai Kampmann (S) og Sadek Al-Amood (SF), regionsrådsmedlemmer, Region Hovedstaden.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Marianne Frederik
Nicolai Kampmann
Sadek Al-Amood
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi vil gerne kraftigt opfordre Folketingets partier til at sikre en fortsættelse af Passagerpulsen og Passagerrådene som led i finanslovsforhandlingerne.

Politikerne i trafikudvalget i Region Hovedstaden har stor nytte af de undersøgelser, data og borgerforslag, der kommer fra Passagerpulsen og Passagerrådet. En nedlæggelse vil betyde dårligere løsninger i udviklingen af den kollektive trafik, som regionsrådet varetager. Det vil eksempelvis sige tværgående busser og lokaltog i Region Hovedstaden.

Styrken ved samarbejdet er, at vi her kan få mange, værdifulde input både på et mere overordnet plan om hurtige og sikre forbindelser. Men i høj grad også på et meget detaljeret plan eksempelvis i form af konkret udformning af stationer og trafikknudepunkter med hensyn til information, kombinationsrejser, tryghed og tilgængelighed.

Det er forslag, som kan gøre det mere attraktivt at bruge kollektiv trafik, som vi og mange andre ønsker, som en del af den grønne omstilling og for at mindske biltrængslen.

Borgere byder ind med visioner og ønsker

Passagerpulsen har blandt andet den fordel, at de opsamler og formidler et meget differentieret billede af forskellige behov hos borgerne og ikke varetager særinteresser for særlige grupper. Det er meget værdifuldt for os.

Vi ser frem til, at Folketinget sikrer, at dette vigtige hjørne i den kollektive trafik vil kunne fortsætte.

Marianne Frederik (EL), Nicolai Kampmann (S) og Sadek Al-Amood (SF)
Regionsrådsmedlemmer, Region Hovedstaden.

En styrke ved Passagerpulsen er ligeledes, at det er det eneste sted, hvor der er tilknyttet en fast gruppe af borgere.

Samarbejdet mellem os og Passagerpulsen er formaliseret i flere årlige møder, hvor vi møder Passagerrådet for Region Hovedstaden og præsenteres for borgernes synspunkter og ønsker, der bevæger sig i hele spektret fra meget konkrete og detaljerede ”småting” til store visioner og ønsker på længere sigt.

Her inddrages ofte også andre borgere, end dem i Passagerådet. Det kan vi bruge i de enkelte tiltag, der trods alt sker i den kollektive trafik, selvom vi løbende også er presset på midlerne hertil og ikke mindst i de udviklingsplaner, som vi beslutter for den kollektive trafik.

Lokale stemmer gør en forskel

De input, vi får gennem Passerpulsen, udgør således et vigtigt grundlag for planlægningsarbejdet og dertil knyttede rapporter og efterfølgende tiltag.

Udover de formelle møder kan vi hver som politikere endvidere henvende os med spørgsmål og få vigtig viden i det løbende arbejde med kollektiv trafik.

Vi ser frem til, at Folketinget sikrer, at dette vigtige hjørne i den kollektive trafik vil kunne fortsætte. Det er trods alt et mindre beløb i den store finanslov, men det har stor betydning for at gøre det mere attraktivt at køre med bus og tog.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sadek Al-Amood

Regionsrådsmedlem (SF), Region Hovedstaden, næstformand, Udvalget for trafik og regional udvikling
stud.polit. (København Uni.)

Marianne Frederik

Regionsrådsmedlem (Ø), Region Hovedstaden, formand, Udvalget for trafik og regional udvikling
gymnasielærer

Nicolai Kampmann

Regionsrådsmedlem (S), Region Hovedstaden, udviklingschef, Willmore
journalist (Danmarks Journalisthøjskole 1996)

0:000:00