Debat

V i Hovedstaden: Vi skal have elløbehjul tilbage i de københavnske gader

Hvis man tror, at klodens fremtid alene afhænger af, hvor mange parkeringspladser Københavns Kommune nedlægger, så er man mere selvhøjtidelig end grøn, skriver Jens-Kristian Lütken (V).

Forbud er den forkerte vej at gå og vil aldrig fungere som selvstændig løsning på klimaproblemerne, skriver Jens-Kristian Lütken, gruppeformand for Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.
Forbud er den forkerte vej at gå og vil aldrig fungere som selvstændig løsning på klimaproblemerne, skriver Jens-Kristian Lütken, gruppeformand for Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Jens-Kristian Lütken
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Københavns Kommune har vi store grønne ambitioner – vi vil være den første CO2-neutrale hovedstad i verden inden 2025.

Det er en ambitiøs målsætning, som kræver udvikling og en markant omstilling til klimavenlige teknologier i tæt samarbejde mellem myndigheder, forskere, københavnere og ikke mindst Hovedstadens virksomheder. Der er med andre ord brug for en fælles indsats, hvor vi udvikler og ikke afvikler.

I dag er det dog en anden tilgang, der præger vejen til et CO2-neutralt København. Her forsøger man desværre for ofte at forbyde sig til klimaneutralitet, og alt fra byens biler til elektriske løbehjul og dele-cykler står for skud. Og senest har Socialdemokratiet foreslået at etablere såkaldte nulemissionszoner i København, hvor diesel- og benzinbiler er forbudte, og kun el- og brintbiler er velkomne.

Hver gang vi forbyder, risikerer vi også at bremse for udviklingen af de løsninger, der kan blive svaret på fremtidens udfordringer – særligt på klimafronten. 

Jens-Kristian Lütken
Gruppeformand for Venstre i Københavns Borgerrepræsentation

Det er som om klodens fremtid står og falder ved, hvor mange parkeringspladser kommunen nedlægger. Det er en selvhøjtidelig opfattelse af klimakrisen og det rykker ikke noget som helst ved de problemer kloden står overfor. For forbud er den forkerte vej at gå og vil aldrig fungere som selvstændig løsning på klimaproblemerne. I stedet bør vi fremme de innovative løsninger, der skaber et bedre samspil og fremmer de grønne mobilitetsløsninger i København. 

Det er et spor, man følger i andre europæiske hovedstæder, for eksempel i Paris. Her byder man de grønne og innovative mobilitetsløsninger velkommen i håbet om at reducere antallet af biler i byen. Derfor er der både elløbehjul på gaderne, ligesom at den offentlige transport er gratis for borgere under 18 år. Her er vejen til en klimaneutral by altså nytænkning, udvikling og teknologi - og ikke forbud. 

Der er behov for innovative og grønne løsninger som alternativ til bilen 
Ved udgangen af sidste år valgte et flertal i Københavns Borgerrepræsentation reelt set at forbyde udlejning af elløbehjul i store dele af København.

Den beslutning blev ikke truffet uden grund, da der i længere tid havde været udfordringer med at integrere løbehjulene i bybilledet, og der manglede klare retningslinjer og regler på området fra Transportministeren. Derfor kom elløbehjulene skævt fra start i Hovedstaden.

Alligevel var det et skridt i den forkerte retning, da Københavns Kommune som den første hovedstad i Europa valgte helt at forbyde udlejningen af elløbehjul i langt størstedelen af byen. For selvom elløbehjulene fik en skæv start, kan vi som hovedstad, der bryster os af være klimavenlige og innovative, ikke bare forbyde, hver gang der sker noget nyt, som ikke lige følger standarden for, hvordan tingene plejer at være. Det lykkedes desuden både Aarhus, Aalborg og Odense at regulere løbehjulenes parkering uden de store problemer.  

Fremfor at forbyde bilen vil vi i stedet gøre det mere attraktivt at vælge de grønne mobilitetsløsninger.

Jens-Kristian Lütken
Gruppeformand for Venstre i Københavns Borgerrepræsentation

Den tankegang er en stopklods, der hverken gør København mere innovativ, grøn eller til en bedre storby at leve i. 

Forbud kan bruges som et effektivt værktøj til at fjerne og udelukke de ting, som vi ikke ønsker skal have en plads i København. Men det er vigtigt at vide, at hver gang vi forbyder, risikerer vi også at bremse for udviklingen af de løsninger, der kan blive svaret på fremtidens udfordringer – særligt på klimafronten. 

Set i det lys virker det som et fuldstændigt fejlskud, at store dele af Borgerrepræsentationen insisterer på at forbyde os til klimaneutralitet frem for at give plads til, at moderne og innovative løsninger kan vokse.  Det er et forældet mindset med en ”stop verden, jeg vil af”-tankegang, der ikke hører hjemme i en innovativ storby, hvor der skal være plads til nytænkning, innovation og fremtidens virksomheder.

København kan blive en af verdens første 15-minutters byer
København er langt fra den eneste storby, der i disse år forsøger at finde løsninger på klimaproblemerne og nedbringe CO2-udslippet. Og kigger man igen mod Paris, arbejdes der lige nu på at skabe en by, hvor borgerne ikke skal transportere sig over længere afstande for på den måde at mindske trafikken med bilen og fremme de grønne transportløsninger. 

Hvis vi i København skal nå vores klimaambitioner inden 2025, bør vi lade os inspirere af grønne visioner som denne. Lad os gøre vores Hovedstad til en grøn og moderne storby, hvor man bor, arbejder, handler og træner indenfor en rækkevidde af maksimalt 15 minutters klimavenlig transport på f.eks. cyklen eller elløbehjulet. 

Fremfor at forbyde bilen vil vi i stedet gøre det mere attraktivt at vælge de grønne mobilitetsløsninger – alt imens vi sætter København i spidsen som en af verdens første såkaldte 15-minutters byer, der ville være til grøn inspiration for resten af verdens hovedstæder. 

Dette vil selvfølgelig kræve et solidt samspil mellem Københavns busser, toge, metroer og ”last mile”-transportformerne, der kan fragte københavnerne det sidste stykke på rejsen, eksempelvis elløbehjulet eller cyklen. Men hvis det skal kunne lade sig gøre, må vi først og fremmest droppe ideen om, at forbud gør os mere grønne. Det nytter ikke, at elløbehjul er forbudt i København, når det er en transportform, der vil kunne skabe mere grøn omstilling – selvfølgelig under forsvarlige forhold og med bedre styr på sikkerhed og parkering.   

Lad os nu byde de moderne løsninger, innovative ideer og morgendagens teknologier velkommen i København. Det vil både gavne livskvaliteten for den enkelte borger, byens udvikling og klimaet. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00