Debat

Venstre i Odense: Bilpolitikken er et bump på vejen for den kommunale klimapolitik

I Odense ser vi bilen som en del af den kommunale infrastruktur, for borgernes behov kan ikke altid løses af kollektiv trafik. På transportområdet må kommunernes fokus derfor være på at kultivere det eldrevne marked, så vi får grøn og ikke besværlig bilisme, skriver Claus Houden (V). 

Odense-ikonet H.C
Andersen har sagt "Vor Herre giver os Nødderne, men han knækker dem ikke
for os!" Hvis kommunerne får tilstrækkelige midler, så skal vi nok knække
klimakrisen, skriver Claus Houden.
Odense-ikonet H.C Andersen har sagt "Vor Herre giver os Nødderne, men han knækker dem ikke for os!" Hvis kommunerne får tilstrækkelige midler, så skal vi nok knække klimakrisen, skriver Claus Houden.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Claus Houden
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Efter seje forhandlinger i juni 2023 nåede et enstemmigt byråd til enighed om en ambitiøs mobilitetsplan, der sætter en grøn retning for Odense.

Temadebat

Er kommunernes klimapolitik gal eller genial?

Lokal klimapolitik fylder mere og mere i de danske kommuner. Men er de mange grønne tiltag investeringerne værd, når det kommer til at opnå de nationale og internationale klimamål? Eller bliver de blot dyr symbolpolitik? Det stiller Altinget skarpt på i ny temadebat.

Læs mere om debatten og se panelet af aktører her.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ønsker man at deltage i debatten, kan der skrives til debatredaktør Jeppe Højberg Sørensen.

Med aftalen viser vi, hvordan høje ambitioner på Christiansborg oversættes til konkrete løsninger i den kommunale virkelighed. Trods stramme budgetter insisterer vi på, at en klimavenlig og CO2-neutral by går hånd i hånd med grøn vækst og beskæftigelse.

Som kommunalpolitikere har vi et særligt ansvar for den grønne omstilling. Vi er tæt på borgerne og kan lave ambitiøs skræddersyet klimapolitik, som lokalsamfundet kan se sig selv i.

Inddragelse er nøgleordet i Odenses grønne mobilitetsplan, hvor vi modtog en bred vifte af input fra borgere og erhvervsliv. Det er i kommunerne, der kan få borgerne fra Nimby (Not In My Backyard) til Fomo (Fear Of Missing Out), som vores Klimaminister efterspørger.

Med lokalforankret klimapolitik kan vi sikre hurtige og realiserbare løsninger. Det er ofte vanskeligt at gøre nationalt med storskala klimaprojekter, hvor implementeringen viser sig at være sværere end da aftalen blev indgået på Christiansborg, for eksempel med havvind.

Læs også

Ikke kun en grøn dans på roser

Gode eksempler på handleplanen er separate busbaner, markant flere ladestandere, direkte cykelruter og det politiske mål i vores klimahandleplan, hvor klimavenlig energi primært fra fjernvarmen skal bidrage med cirka 70 procent af den samlede målsætning om klimaneutralitet frem mod 2030.

Vi kobler klima-, transport- og kulturpolitik, så der skabes synergi og ikke et nulsumsspil.

Claus Houden
Rådmand (V), Social- og Beskæftigelsesforvlatningen, Odense Kommune

Lokalt har vi også oftere lettere ved at koble flere politikområder. Eksempelvis har vi aftalt at gøre veje til shared space, som et kulturstrøg med fortrin for gående og cyklister.

Det skal forbinde vores byrum, der hvor livet leves mellem husene, fra den centrale del af byen, forbi den Kgl. Balletskole, Odense Teater og Posten Musikhus til Nordatlantisk Hus på Byens Ø på havnen. Vi kobler således klima-, transport, og kulturpolitik, så der skabes synergi og ikke et nulsumsspil. 

Men kommunal klimapolitik er ikke kun en grøn dans på roser. Vores bilpolitik er som et bump på vejen. Bilen ser vi som er en del af den kommunale infrastruktur. For borgere i byen og i lokalområderne kan behovet ikke altid løses af kollektiv trafik.

Vi skal selvfølgelig have en klimavenlig bilsektor, men her buldrer markedet foran os politikere. Der skønnes 500.000 flere elbiler at køre på de danske veje i 2030 – fire gange så mange som i dag! 

Når den udvikling foregår, skal vi derfor ikke lave kortsigtede tiltag, der gør livet svært for bilister med forslag om at fjerne bilerne fra byrummet i Odense. Borgerne og erhvervslivet skal kunne komme til bymidten, til og fra lokalområderne og rundt i resten af landet.

Læs også

Bump på vejen

Et andet bump er forslaget om lavere hastighed på E20 syd om byen som Christiansborg indtil videre har afvist.

På transportområdet i kommunerne må fokus derfor være på at kultivere det eldrevne marked, så vi får grøn og ikke besværlig bilisme.

Klimahandleplanen måtte ikke blive til en lokal skat og væksthæmmer for vores erhvervsliv og borgere. 

Claus Houden
Rådmand (V), Social- og Beskæftigelsesforvlatningen, Odense Kommune

En tredje bump er på forsyningsområdet, hvor der er behov for en klarere ansvarsfordeling af finansieringen mellem kommunerne og Christiansborg.

Fjernvarme Fyn varslede prisstigninger så prisen blandt andet afspejlede ambitionsniveauet ud fra gamle forudsætninger, hvor CO2 reduktionerne faktisk kunne indeholdes i prisen.

Det kunne de ikke og derfor var vi nødsaget til at stemme nej til højere priser. Fordi netop prisen for klimahandleplanen ikke måtte blive til en lokal skat og væksthæmmer for vores erhvervsliv og borgere.

Vi vil gerne spille med på de innovative forslag fra Fjernvarme Fyn, men det må være en nationalopgave at finansiere hvis det medfører direkte prisstigninger.

Kommunerne knækker klimakrisen

Både styrken og skrøbeligheden i den lokale klimapolitik ses af ovenstående. På den ene side er den kommunale grønne omstilling en kæmpe opgave, som ikke er billig.

Vores lokale budgetforhandlinger i årene fremover bliver omdrejningspunkt i den svære fordeling mellem velfærd, eksorbitante ekstraregninger til letbanen og ønsket om at blive klimaneutral i 2030.

Vi er tæt på borgere og kan hurtigt implementere klimaløsninger med effekter nu og her, som lokalmiljøet er med på.

Claus Houden
Rådmand (V), Social- og Beskæftigelsesforvlatningen, Odense Kommune

Det tror jeg er en umulig opgave uden den nødvendige hjælp fra Christiansborg særligt om reduktionsmålene på E20 og fjernvarmen – herunder prisen på lagring af CO2.

På den anden side er vi med den økonomiske hjælp i stand til at realisere den grønne omstilling - ofte også bedre end nationale løsninger. Vi er tæt på borgere og kan hurtigt implementere klimaløsninger med effekter nu og her, som lokalmiljøet er med på.

Odense-ikonet H.C Andersen har sagt, Vor Herre giver os Nødderne, men han knækker dem ikke for os! Hvis kommunerne får tilstrækkelige midler, så skal vi nok knække klimakrisen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Houden

Rådmand, Social- og Beskæftigelsesforvaltningen, Odense Kommune, Gruppeformand (V), Odense Byråd, bestyrelsesformand, Nordatlantisk Hus, næstformand i Ældre- og Handicapudvalget, Odense Kommune, bestyrelsesmedlem, Syddanske Forskerparker
civiløkonom (Syddansk Uni. 1984), HD enkeltfag i HR & Organisation (2001)

0:000:00