Debat

BUPL: Sæt ledelsen fri med faglig ledelse – og politikere tæt på virkeligheden

DEBAT: Det er ærgerligt, at Ledelseskommissionen ikke nævner, at der er brug for pædagogfaglige ledere i skolen. For det kan skabe merværdi, når der tænkes i flerfaglige ledelsesteams, skriver Elisa Bergmann og Eva Munck Immertreu fra BUPL.

Elisa Bergmann (til højre) og Eva Munck
Elisa Bergmann (til højre) og Eva MunckFoto: pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Elisa Bergmann og Eva Munck Immertreu
Hhv. formand for BUPL og formand for BUPL’s Lederforening

Når Ledelseskommissionen tirsdag i sine anbefalinger lægger så stor vægt på stærke ledere, der sætter retning og udvikler sig, er vi glade for, at det også bliver fremhævet, at ledere af fagprofessionelle skal udøve faglig ledelse.

For faglig ledelse tæt på dygtige medarbejdere giver den bedste opgaveløsning – og med en udvikling, hvor kerneopgaven bliver mere og mere kompleks, er et yderligere fokus på ledelse frem for styring en naturlig forlængelse af dette.

Samtidig er det også et meget vigtigt budskab, at politikere og topchefer i forvaltningerne skal styrke rammerne for ledelsesrummet – ved at afholde sig fra detaljeret styring.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

I den pædagogiske hverdag betyder det to ting: Den faglige ledelse sker ved, at den pædagogfaglige leder går aktivt ind og byder sig fagligt til - ser på, hvordan det pædagogiske arbejde udføres, går ind i relationen med medarbejderne og spiller ind med sin faglighed. Og at der reelt er den nødvendige frihed – tid og ressourcer - til at udøve det faglige arbejde i hverdagen: At tiden ikke er fyldt med krav om dokumentation og styret via regneark, men at leder og medarbejdere sammen kan udøve det vigtige faglige skøn, der udgør det gode pædagogiske arbejde.

Fokus skal være på dialog mellem politikere, forvaltning og institutionerne og med en stærkere plads i forvaltningen for pædagogfagligheden.

Vi er sikre på, at politikerne vil have glæde af at få et godt indblik i, hvordan det pædagogfaglige arbejde faktisk udfolder sig, og hvordan de kan bidrage til at skabe de bedste rammer for vores børn og unge.

Elisa Bergmann og Eva Munck Immertreu
Hhv. formand for BUPL og formand for BUPL’s Lederforening

Behov for flerfaglige ledelsesteams
Når pædagoger og pædagogfaglige ledere oplever, at deres faglighed ikke giver genklang i forvaltningerne, så er det, fordi der er ansat for få med pædagogfagligviden.

Det er positivt, når Ledelseskommissionen anbefaler, at forvaltningsledere har dialog med de faglige ledere om resultater for borgere – børnene – men vi bliver lidt bekymrede for, at det reelt vil betyde nye dokumentationskrav, for hvor skal resultaterne komme fra? Det er vel flere test og mere brug af data, der skal leveres fra institutionerne.

Vi tror ikke, vi kan opnå de bedste resultater for børnene gennem flere dokumentationskrav, men ved at tage imod og bruge den faglige indsigt, der er på institutionsniveau.

Samtidig er det selvfølgelig væsentligt at styrke samspillet med den politiske ledelse. Det kan ske ved, at institutioner har bedre kontakt til kommunalpolitikere. For eksempel gennem fagudvalgene.

Eller ved at politikerne jævnligt besøger de offentlige institutioner og taler med ledere og medarbejdere. Vi er sikre på, at politikerne vil have glæde af at få et godt indblik i, hvordan det pædagogfaglige arbejde faktisk udfolder sig, og hvordan de kan bidrage til at skabe de bedste rammer for vores børn og unge.

Vi indenfor det pædagogiske felt er faktisk rigtig skrappe til faglig ledelse. De fleste ledere indenfor vores felt er uddannede pædagoger og har erfaring fra praksis. Samtidig er BUPL’s ledere blandt de bedst uddannede, når det gælder ledelsesuddannelse.

Derfor er det ærgerligt, at Ledelseskommissionen ikke nævner, der er brug for pædagogfaglige ledere i skolen. Det kan skabe merværdi, når der tænkes i flerfaglige ledelsesteams, og der skabes et godt fagligt miljø med rum til sparring og samarbejde på tværs.

Nu skal Ledelseskommissionens anbefalinger følges op af konkret handling. Regeringen er på vej med en såkaldt sammenhængsreform.

Her er det bydende nødvendigt, at politikerne sætter en målsætning om, at ledere og medarbejdere i den offentlige sektor skal opleve mere faglig ledelse tæt på den pædagogiske opgave og mindre detailstyring. Vis nu lederne tillid – og skab bedre rammer at lede under. Det er der hårdt brug for i daginstitutioner, skoler og fritidsinstitutioner.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Elisa Rimpler

Formand, BUPL
pædagog (Esbjerg Seminarium 1999)

Eva Munck Immertreu

Formand, Lederforeningen i BUPL
pædagog (1994)

0:000:00