Debat

Erhvervsorganisationer: Kommuners hjemtagning af affaldsindsamling er et tvivlsomt projekt

Kommunernes ensidige fokus på hjemtagning af affaldsindsamling lader til enten at være drevet af ideologi eller ønsket om at drive erhvervsvirksomhed for skatteborgerens penge, skriver Dansk Erhverv, DTL og Danaffald.

Hillerød Kommunes Forsyningsselskab er et eksempel på, hvordan et kommunalt forsyningsselskab viste sig at levere Danmarks næstdyreste affaldsindsamling. 
Hillerød Kommunes Forsyningsselskab er et eksempel på, hvordan et kommunalt forsyningsselskab viste sig at levere Danmarks næstdyreste affaldsindsamling. Foto: Mathias Bojesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Covid-19 har i et år sat sine spor på det danske samfund og ikke mindst dansk erhvervsliv, der har været hårdt pressede af et år med restriktioner og skiftende nedlukninger.

Samtidig har særligt kommunerne fået stigende appetit til at bevæge sig ud i erhvervsprojekter for offentlige skattekroner frem for at prioritere et styrket samarbejde med leverandørerne.

Særligt affaldsindsamling er et område, hvor det offentlige i stigende grad ønsker at løse opgaven selv.

Et kommunalt forsyningsselskab ville uden problemer kunne deltage i et udbud, hvorefter det ville være muligt at vælge det bedste tilbud.

Morten Jung, Søren Büchmann Petersen og Lars Sørensen
Hhv. markedschef i DE, chefkonsulent i DLT og formand for Danaffald

Ensidigt og tvivlsomt fokus
I Gladsaxe Kommune valgte et flertal i byrådets miljøudvalg at afkorte antallet af temamøder om kommunens fremtidige affaldsindsamling fra fem møder til et.

Kommunen sprang i stedet direkte til beslutningen om en hjemtagning af affaldsindsamlingen, som venter i april.

Også i Frederikssund Kommune spøger en hjemtagning af affaldsindsamlingen i udspillet til kommunens kommende affaldsplan, som bliver sendt i høring frem til 1. juni.

Her vil kommunen foretage en undersøgelse, der skal påvise om hjemtagning af affaldsindsamlingen vil være fremmende for stabilitet, fleksibilitet og serviceniveau.

Fra Dansk Erhverv, DTL og Danaffalds side undrer vi os over tilgangen, hvor man altså begge steder synes at fokusere ensidigt på muligheden for at hjemtage.

Kommunen eller et kommunalt forsyningsselskab ville ellers uden problemer kunne deltage i et udbud, hvorefter det ville være muligt at vælge det bedste tilbud. Det ensidige fokus på hjemtagning virker derfor enten drevet af ideologi eller ønsket om at drive erhvervsvirksomhed for skatteborgerens penge.

Den blinde udlicitering med det prismæssige ræs mod bunden efterlader borgerne med en ustabil indsamling eller en markant ekstraregning.

Morten Jung, Søren Büchmann Petersen og Lars Sørensen
Hhv. markedschef i DE, chefkonsulent i DLT og formand for Danaffald

Indsamling koster skatteborgerne dyrt
Men hvordan går det så, når kommunerne eller kommunale forsyningsselskaber skal varetage affaldsindsamlingen?

Hvis vi kigger på et par oplagte eksempler, så vakte det for ganske nylig opsigt, da Hillerød Kommunes Forsyningsselskab viste sig at levere Danmarks næstdyreste affaldsindsamling, hvor skatteborgerne betaler mere end dobbelt så meget for affaldsindsamling, som i Herning Kommune, der har landets billigste affaldsindsamling.

Forsyningsselskabet undskylder sig med, at konkurrenceudsættelse af affaldsindsamlingen ville føre til risiko for udsving i forsyningssikkerheden, men det retfærdiggør da på ingen måde, at forsyningsselskabet skal være landets næst-dyreste.

Et andet eksempel finder vi i Faxe Kommune, hvor Faxe Affald, der er et datterselskab til det kommunalt ejede selskab Faxe Forsyning, overtog opgaven efter et udbud, hvor det blev vurderet, at selskabet var billigst og bedst.

Et år senere var budgettet for indsamlingsdelen overskredet, og kombineret med andre budgetoverskridelser måtte skatteborgerne også her til lommerne og betale for øgede takster. En manøvre som et privat firma næppe var sluppet fra uden massiv negativ omtale til følge.

Fokus på bedre udbud
Som årene går, lærer vi mere og mere om, hvad der skal til at for at skabe bedre udbud.

Det er blevet tydeligt, at den blinde udlicitering med det prismæssige ræs mod bunden og hjemtagninger med kommunale skattekroner i ryggen efterlader borgerne med en ustabil indsamling eller en markant ekstraregning.

Derfor bør kommunerne, når de udbyder opgaven, tænke i samarbejde og synergi med fokus på, hvordan man kan få leveret løsninger med kvalitet, innovation og effektivitet i fokus.

Fra Dansk Erhverv, DTL og Danaffalds side undrer vi os over tilgangen, hvor man altså begge steder synes at fokusere ensidigt på muligheden for at hjemtage.  

Morten Jung, Søren Büchmann Petersen og Lars Sørensen
Hhv. markedschef i DE, chefkonsulent i DLT og formand for Danaffald

Affald er gået fra at være noget vi bare skal af med, til at være en ressource, der skal udnyttes bedst muligt, og derfor er mange virksomheder i stor konkurrence om at levere de bedste grønne løsninger.

Faktisk foregår der en rivende udvikling, hvor leverandører konkurrerer på klimavenlighed, ikke blot med håndteringen af affaldet, men også med indkøb af lav-emissions køretøjer og effektiv ruteplanlægning, som giver en indsamling med et lavere klimaaftryk.  

Fra Dansk Erhverv, DTL og Danaffalds side vil vi meget gerne i dialog med kommunerne om, hvordan vi netop sikrer bedre udbud og rammer, der giver den bedste affaldsindsamling.

Men det kræver, at kommunerne har viljen til konstruktivt samarbejde med det private frem for et ensidigt fokus på hjemtagning for hjemtagningens skyld.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00