Frivilligbusser og den franske model: Minister vil have “drastiske forandringer” i den kollektive trafik

Kan frivillige kræfter og samkørsel stoppe krisen for den kollektive trafik i yderområderne? Det vil transportminister Thomas Danielsen (V) langt hellere diskutere end at bruge flere skattekroner på busser med få passagerer.

Der skal tænkes i helt nye løsninger, hvis krisen i den kollektive trafik skal løses, mener transportminister Thomas Danielsen (V). Han venter lige nu på et ekspertudvalgs idékatalog, før han kan pege på konkrete tiltag.
Der skal tænkes i helt nye løsninger, hvis krisen i den kollektive trafik skal løses, mener transportminister Thomas Danielsen (V). Han venter lige nu på et ekspertudvalgs idékatalog, før han kan pege på konkrete tiltag.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

Skal krisen i den kollektive transport løses, kan der være brug for at få flere frivillige bag rattet, der vil køre naboer frem og tilbage i lokalområdet.

Sådan lyder én af transportminister Thomas Danielsens (V) idéer til, hvordan man kan styrke den kollektive trafik i yderområderne uden at spilde skattekroner på tomme busser.

Som konsekvens af at den offentlige transport er blevet dårligere særligt i landdistrikterne, arbejder man blandt andet i Sønderborg med såkaldte frivilligbusser, hvor den lokale præst eller købmand kan melde sig til at køre en bus fra lokalområdet ind til hovedbyen med de passagerer, der gerne vil med.

Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00