Her er regeringens vækstplan for turisme

DOKUMENTATION: Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) har mandag fremlagt regeringens vækstplan for turisme. Se hovedpunkterne her.
Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) fremlagde mandag regeringens vækstplan for turisme.
Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) fremlagde mandag regeringens vækstplan for turisme. Foto: socialdemokraterne.dk
Anne Justesen
Fakta
Danmarks turismeerhverv skaber ca. 120.000 fuldtidsstillinger og omsætter for ca. 82 mia. kr. årligt.
Væksten i dansk turisme er i de senere år gået i stå. København har oplevet fremgang i turismen, mens resten af landet har haft et betydeligt fald de seneste 20 år.

Kilde: Erhvervs- og Vækstministeriet

Fremgangen i dansk turisme er de senere år gået i stå. Men det vil regeringen nu ændre på med en ny vækstplan for dansk turisme.  

På et pressemøde mandag fremlagde erhvervs- og væktsminister Henrik Sass Larsen (S) regeringens vækstplan for turisme med titlen: Danmark i arbejde - vækstplan for dansk turisme.

Planen indeholder 23 initiativer, der skal bidrage til at tilrække flere turister til Danmark. 

"Der er behov for at styrke den danske turismeindsats. Danmark skal være kendt for at levere service og kvalitet i top. Det gælder både ved kysterne og i storbyerne. Turisterne skal mærke, at de får kvalitet og gode oplevelser for pengene i Danmark.

På den måde kan vi tiltrække de købestærke turister, både fra vores nærmarkeder, men også fra vækstmarkeder som Kina og Rusland, hvor de i stigende grad rejser efter kvalitetsoplevelser," siger Henrik Sass Larsen i en pressemeddelelse. 

Regeringens håb er, at vækstplanen kan skabe øget vækst og flere arbejdspladser. Planens intiativer fordeler sig på fire indsatsområder:

  • Dansk turisme skal være kvalitetsturisme
  • Væksten i storby- og erhvervsturismen skal øges
  • Kyst- og naturturismen skal udvikles
  • Bedre organisering af turismefremmeindsatser 


Vækstplanen for turisme følger op på anbefalingerne i en rapport om turisme og oplevelsesøkonomi, som regeringens Vækstteam fremlagde i juni 2013. Vækstplanen er den syvende af i alt otte vækstplaner, regeringen har fremlagt.  

Dokumentation

Regeringens vækstplan for turisme indeholder 23 konkrete initaitiver fordelt på fire indsatsområder. 

Dansk turisme skal være kvalitetsturisme

1. Der udvikles en standard for dansk kvalitetsturisme

2. Partnerskab om at drive og udvikle den digitale turismeinfrastruktur

3. Udvikling af en online bookingplatform ”Denmark Direct”

4. Evaluering af mulighederne for at udbrede kommunale hotspots til flere kommuner

5. Uddannelses- og kompetenceniveauet i bl.a. turismeerhvervet skal løftes

6. Udveksling af viden mellem turismeerhvervet og de videregående uddannelser fremmes

7. Turismeerhvervet bliver et indsatsområde for GTS- og erhvervsfremmesystemet

8. Tiltrækning af flere udenlandske turismeinvesteringer til Danmark

Væksten i storby- og erhvervsturismen skal øges

9.  Udvikling af det danske kulturturismeprodukt rettet mod et internationalt publikum

10. Styrket indsats for at tiltrække flere kinesiske og russiske turister

11. Fremme omtalen af Danmark i udlandet

12. Internationale events skal sætte Danmark på verdenskortet

Kyst- og naturturismen skal udvikles

13. Udvikling af dansk kystturisme på Vestkysten og omkring Østersøen

14. Naturen skal udnyttes mere aktivt som del af turismeproduktet, herunder de nye nationalparker

15. Udvikling af cykelturisme af international klasse

16. Turisternes tilfredshed med madoplevelser skal øges

17. Styrke småskalaturisme på øer og i landområder

18. Styrkelse af den generelle digitale infrastruktur, herunder bedre bredbånds- og mobildækning i sommerhusområder

19. Forenkling af regler

Bedre organisering af turismefremmeindsatsen

20. Etablering af et nationalt turismeforum

21. Styrkelse af udviklingsindsatsen for Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk Storbyturisme

22. Fælles national turismestrategi

23. Bedre muligheder for langsigtet strategisk markedsføring

Kilde: 
Danmark i arbejde - vækstplan for dansk turisme.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Sass Larsen

Adm. direktør, Aktive Ejere, formand, Klasselotteriet, bestyrelsesmedlem, Nordsøenheden
bachelor i HA/forvaltningsstudier (RUC)

0:000:00