Nyt center skal skabe smartere offentlig sektor
Kim Rosenkilde
RedaktørDer er på baggrund heraf afsat 28 mio. kr. over tre år (2014-2016) til drift af centeret. Midlerne finansieres af Økonomi- og Indenrigsministeriet, KL og Danske Regioner.
Centeret placeres i fysisk tilknytning til KORA (Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning) og refererer til parterne bag aftalen.
Det er hensigten, at centret bliver oprettet hurtigst muligt og senest ved udgangen af første kvartal 2014.
Fredag besluttede regeringen repræsenteret ved økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), KL og Danske Regioner i fællesskab med de offentlige ansattes faglige hovedorganisationer sig for den konkrete udmøntning af et nyt center for offentlig innovation.
Centeret skal samle, kvalificere og udbrede de mange erfaringer, der gøres med blandt andet brugerdreven innovation og tillidsbaseret ledelse rundtomkring i den danske offentlige sektor.
"Der er utallige projekter landet over, hvor man prøver at gøre tingene smartere og bruge ressourcerne mest effektivt. Center for Offentlig Innovation skal sørge for, at ildsjælene ikke alle opfinder den dybe tallerken," siger økonomi- og indenrigsministeren i en pressemeddelse.
De syv principper for modernisering af den offentlige sektor
Principperne for samarbejde om modernisering har til formål at understøtte de mange initiativer på tværs af sektorer og myndigheder, der nytænker og forbedrer den offentlige sektor.
Samarbejdet følges op af en række initiativer, som skal bidrage til at udbrede principperne og understøtte modernisering og innovation i den offentlige sektor.
Initiativerne omfatter udvikling af nye styreformer med fokus på tillid og samarbejde, forsøg med fritagelse for overenskomstmæssige bindinger samt oprettelse af et center for innovation, der skal understøtte, at tillid og innovation spredes og forankres i den offentlige sektor.
1. Styring i den offentlige sektor skal fokusere på mål og resultater.
2. Dialog, åbenhed og klare mål skal være udgangspunkt for opgaveløsningen.
3. Ledelse og styring skal tage afsæt i tillid og ansvar.
4. Udvikling og fagligt handlerum skal bygge på velbegrundet dokumentation.
5. Opgaveløsningen skal baseres på viden om, hvad der virker.
6. Ledelse og engagement skal fremme innovation.
7. Offentlig service skal inddrage borgernes ressourcer.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriet