Riisager og Løkke om kortere skoledage: Vi har lyttet til virkeligheden

UDSPIL: Regeringen afkorter skoledagen efter pres fra ”virkeligheden derude”, forklarer statsminister Lars Løkke Rasmussen (V). Regeringen har selv bidraget stort til det problem, den nu vil løse, lyder det fra KL.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og undervisningsminister Merete Riisager (LA) præsenterede tirsdag et nyt folkeskoleudspil.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og undervisningsminister Merete Riisager (LA) præsenterede tirsdag et nyt folkeskoleudspil.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Tyson W. Lyall

Når så mange skoler har søgt dispensation, er det et udtryk for, at virkeligheden derude kalder på en lidt kortere skoledag

Lars Løkke Rasmussen (V)
Statsminister
Fakta
Om § 16 b
Folkeskolelovens paragraf 16 b giver kommunalbestyrelser frihed til lokalt at konvertere understøttende undervisning til to-voksen undervisning i indskolingen (op til 3. klasse).

I helt særlige tilfælde kan det også gøres på mellemtrinnet (4.-6. klasse) og i udskolingen (7.-9. klasse) – eksempelvis for at understøtte særligt udfordrede klasser.

Det kræver en udtalelse fra skolebestyrelsen og en ansøgning fra skolens leder.

Kilde: Undervisningsministeriet

Det var et spørgsmål om at sætte kommunerne på plads eller at komme dem i møde.

Regeringen og undervisningsminister Merete Riisager (LA) valgte det sidste.

Sådan lød ministerens egen forklaring i alt fald på, hvorfor regeringen med sit nye skoleudspil foreslår at afkorte skoledagen med knap to timer om ugen.

Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00