Sådan vil ledelseskommissionen påvirke OK21

PERSPEKTIV: Én af ledelseskommissionens anbefalinger udgør et oplagt tema ved de næste offentlige overenskomstforhandlinger, mens en anden peger på et problem, som parterne allerede har løst. 

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Søren Elkrog Friis

Ledelseskommissionen skulle egentlig have afleveret sine anbefalinger omkring årsskiftet. Men kommissionen fik skubbet sin deadline, da der allerede var mere end rigeligt drama omkring de offentlige overenskomstforhandlinger.

Efter et turbulent forår er OK18 nu overstået, og regeringens kommission kunne tirsdag offentliggøre sine anbefalinger til, hvordan man skaber bedre ledelse i den offentlige sektor.

På trods af den tætte sammenhæng med de offentlige overenskomster, kommer kommissionens anbefalinger næppe til at udgøre en revolution ved overenskomstbordet i 2021. Det vurderer arbejdsmarkedsforsker Nana Wesley Hansen fra Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet.

"Ledelseskommissionen peger på ting, som allerede er på dagsordenen - eller har været det. Så kommissionen i sig selv gør nok ikke den store forskel, men de temaer, som de udpeger, kan sagtens få betydning alligevel," siger hun.

Det virker lidt pudsigt, at kommissionen problematiserer noget, som parterne faktisk lige er holdt op med at problematisere.

Nana Wesley Hansen
Lektor, FAOS, Københavns Universitet

Forenkling af overenskomster
Ledelseskommissionens arbejde har resulteret i 28 anbefalinger. Allerede forud for offentliggørelsen skabte det ramaskrig blandt de faglige organisationer, at kommissionen anbefaler de selv samme faglige organisationer til at bidrage til at modernisere og forenkle overenskomster.

Men ifølge Nana Wesley Hansen er det et tema, som både ved OK18 og ved tidligere overenskomstrunder har fyldt meget på især de regionale arbejdsgiveres ønskeseddel.

For eksempel var det placeret som det næsthøjest prioriterede krav på regionernes liste til vinterens overenskomstforhandlinger, at "overenskomster og aftaler skal understøtte, at patientfokus er omdrejningspunktet for både organisering, ledelse, behandling og pleje, og som samtidig sikrer fokus på høj effektivitet og kvalitet."

"Man er jo ikke nået så langt med det ved OK18 på grund af det forløb, der var. Ledelseskommissionen kommer så nu med en opfordring til de faglige organisationer om at gå lidt mere ind i den dagsorden. Det er de allerede, og man har allerede lavet nogen ting, men arbejdsgiverne vil meget gerne videre med det. Så det vil helt sikkert være noget, som bliver taget op igen i 2021," siger hun.

Foreslår nyt serviceeftersyn af MED-systemet
Arbejdsmarkedsforskeren undrer sig til gengæld mere over ledelseskommissionens anbefaling om at lave et serviceeftersyn af MED-systemet.

Kommissionen sætter spørgsmålstegn ved, om de forskellige samarbejdsfora mellem ledere og medarbejdere i tilstrækkelig grad understøtter kerneopgaven: at skabe værdi for borgerne - eller om der fokuseres for meget på medarbejdernes trivsel.

Men MED-systemet har allerede været genstand for et serviceeftersyn.

"Man har ved tidligere overenskomstforhandlinger aftalt periodeprojekter om netop MED. Så man har faktisk lige haft store partsprojekter på både det regionale og kommunale område, hvor man har kigget på MED, og hvor parterne selv er nået frem til, at det egentlig fungerer fint på de lokale niveauer," forklarer Nanna Wesley Hansen, som selv har skrevet ph.d. om samarbejdet i MED-systemet.

Ledelseskommissionen har dog selv foretaget en spørgeskemaundersøgelse blandt offentlige ledere, hvor 57 procent svarer, at samarbejdet med personaleorganisationerne overvejende er understøttende i forhold til at opnå resultater.

"MED-systemet var af samme grund ikke et tema ved OK18. Så det virker lidt pudsigt, at kommissionen problematiserer noget, som parterne faktisk lige er holdt op med at problematisere," siger hun.

Dokumentation

Anbefalinger af relevans for overenskomstsystemet

Anbefaling nr. 9
De faglige organisationer skal bidrage til, at aftaler og dialog i samarbejdssystemet primært handler om at skabe værdi for borgerne. Vi foreslår et serviceeftersyn af MED-systemet med det sigte.

"Dialogen i de forskellige samarbejdsfora mellem ledere og medarbejdere skal understøtte kerneopgaven. Det er derfor Ledelseskommissionens vurdering, at det er værd at forholde sig til, om de formelle rammer for samarbejdssystemerne i tilstrækkelig grad understøtter, at dialogen har fokus på, hvordan organisationen skaber værdi for borgerne, og ikke kun fokus på, hvordan vilkårene for medarbejderne er.

... For at mindske presset på institutions- og driftslederne og risikoen for, at resultatet for borgeren gøres til en interessekamp, er der dels brug for, at de faglige organisationer bakker op om at bruge de samarbejdsfora, der er til at løse konflikter direkte med ledelsen, og undlader at kortslutte samarbejdsprocessen gennem inddragelse af den politiske ledelse, og dels at den politisk-administrative topledelse bakker institutionsog driftslederne op, når vindene blæser."

Anbefaling nr. 10
De faglige organisationer skal bidrage til at modernisere og forenkle overenskomster og arbejdstidsregler for dermed at muliggøre en lokalt forankret, tværfaglig, fleksibel og effektiv tilrettelæggelse af arbejdet til gavn for borgerne.

"Mange overenskomster er efterhånden blevet meget detaljerede. Ved nye forhandlinger lægges der ofte et lag ekstra ovenpå, og der luges ikke meget ud. De mange særaftaler til forskellige faggrupper kan gøre det vanskeligt at tilrettelægge arbejdet med fokus på opgaverne. Det kræver mere fleksibilitet i samarbejdet, når kerneopgaverne er under forandring, og der er brug for nytænkning i opgaveløsningen på tværs af fagligheder.

... Når overenskomster på det offentlige arbejdsmarked er centralt fastsat og fagspecifikke, hæmmer de offentlige lederes muligheder for lokalt at tilrettelægge medarbejdernes arbejdstid og arbejdsvilkår. Det er med til at indskrænke ledelsesrummet."

Læs mere her.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nana Wesley Hansen

Lektor, Forskningscenter for arbejdsmarkeds- og organisationsstudier (FAOS), Københavns Universitet
Ph.d. i sociologi, cand.scient.pol. (Københavns Uni.)

0:000:00