Debat

Aller Media: Fremtidens mediepenge kan tjenes på sociale medier

DEBAT: Hvis man skal tjene penge på sociale medier, er man nødt til at producere nyheder på det enkelte medies præmisser. Ellers svarer det til, at man klistrer en trykt avis op foran et kamera og sender det live på TV 2, skriver Robin Juel Johansen.

Peter Pagh-Schlegel
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Robin Juel Johansen
Social Media Manager i Aller Media A/S

Det amerikanske medie NowThis udgiver udelukkende video på sociale medier. De producerer fortællingerne med udgangspunkt i det enkelte sociale medie, så indholdet præsenteres på de bedst tænkelige måder.

Robind Juel Johansen
Aller Media

Danske medier konkurrerer ikke kun med hinanden inden for kongerigets trygge rammer, men med medier i alle afstøbninger fra hele verden.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Mit eget medieforbrug
Mit eget medieforbrug tager sit udgangspunkt i Facebook, hvor jeg både får breaking news fra TV 2 og karriereinspiration fra Dossier, men også eksklusive live-interviews med Obama på NowThis, politiske analyser fra Politico og dronefotos fra eksklusive rejsedestinationer fra New York Times Travel.

Jeg er ligeglad med, hvem afsenderen på indholdet er, for jeg vil underholdes, informeres og vækkes til live lige nu og hele tiden.

Mit medieforbrug er nok ikke ulig mange andres, og den ændrede adfærd påvirker i høj grad den traditionelle måde at opbygge en medieforretning.

For printoplagene falder, det bliver sværere og sværere at drive trafik til websites og modtagernes fokus er sjældent kun på en ting ad gangen.

Derfor kan fremtidens mediepenge tjenes på sociale medier. Ikke alle pengene, men nye penge, som kan blive en del af det stadigt mere komplicerede miks af delforretninger, som driver udviklingen i mediehusene.

På det sociale medies præmisser
Hvis man skal tjene penge på sociale medier, er man nødt til at producere på det enkelte medies præmisser.

For gør man ikke det, svarer det til, at man klistrede en trykt avis op foran et kamera og sendte det live på TV 2 i primetime fredag aften. Ligegyldig hvor god artiklen var, ville den ikke få nogen særlig god modtagelse på TV.

Med andre ord kræver det et særskilt fokus at producere unikt indhold til sociale medier, hvis man vil udvikle nye indtjeningsmuligheder.

Mulighederne for at tjene penge på sociale medier er mange. Og både Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat arbejder på nye formater, hvor mediehusene kan tjene penge på unikt indhold.

På Facebook kan man eksempelvis tjene penge på Facebook Live, hvor det snart bliver muligt at tage reklamepauser midt i udsendelserne, man kan udvikle native-samarbejder med Branded Content, man kan udvikle affiliate-samarbejder i den nye shop-funktion, og man kan sælge egne annonce i Instant Articles for bare at nævne et par af mulighederne.

I udlandet tjener de penge på sociale medier
Flere danske medier tjener allerede penge på sociale medier i form af annonce-delinger eller forskellige former for Branded Content. Den forretning er sjældent prangende, men har et stadigt voksende potentiale.

Men skal man tjene nye og større penge på sociale medier, skal man gentænke sine formater. Det har en række udenlandske medier allerede bevist, at man kan.

NowThis udgiver udelukkende på sociale medier
Det amerikanske medie NowThis udgiver udelukkende video på sociale medier. De producerer fortællingerne med udgangspunkt i det enkelte sociale medie, så indholdet præsenteres på de bedst tænkelige måder.

NowThis skal ikke bruge kræfter på at drive trafik til et website eller til abonnementssalg, men tjener udelukkende sine penge på native-samarbejder. De ramte i januar en milliard videovisninger på en måned, og siden er mediet vokset endnu hurtigere end tidligere.

Deres tyngde blev i forrige uge understreget af, at præsident Obama gav et eksklusivt interview til dem, som blev vist som del af en live-sending på Facebook.

Rigtig mange danskere følger NowThis, og dermed konkurrerer danske medier direkte med dem.

Blandt andre udenlandske medier, der tjener penge direkte på sociale medier kan nævnes Tasty, som har sat sig for at udrydde den skrevne madopskrift ved at producere video-opskrifter direkte til Facebook. De tjener penge på native-samarbejder og sponsoreret indhold. 

Og så er Business Insider og News UK for nylig begyndt at tjene penge på Facebook Live.

Ikke raketvidenskab
Sociale medier er ikke raketvidenskab, men udviklingen rykker sig med raketfart, og derfor er det godt at have blikket rettet svagt mod stjernerne.

I hvert fald, hvis man gerne vil udvikle sin medieforretning til også at tjene penge på sociale medier.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Robin Juel Johansen

Stifter af Højskolen Baobab
journalistik (DMJX), historie (Københavns Uni.), entrepreneurship (CBS)

0:000:00