Aller: Børst støvet af ja-hatten

DEBAT: Hos Aller Media har vi den indstilling, at de sociale medier kan være med til at udvikle vores forretning – ikke afvikle den, skriver Robin Juel Johansen, der er Social Media Manager hos Aller Media.

Af Robin Juel Johansen
Social Media Manager i Aller Media A/S

Facebook bliver ofte udskældt af de store medier, som enten mener, at det er Facebooks skyld, at bundlinjen bløder, eller at det er alt for galt, når den private virksomhed ændrer i sin algoritme helt uden at spørge på chefredaktørgangene.

Det er udtryk for en manglende fornemmelse for, hvilken rolle man spiller i den globale mediebranche, og det mener Astrid Haug, rådgiver i sociale medier og digital strategi, at danske medier skal forholde sig til:

”Facebook er en global virksomhed med 1,7 milliarder brugere–- set i det lys udgør de 3,5 millioner danskere brugere en ganske ubetydelig del. Større globalt udsyn ville klæde danske medier,” siger hun.

Jeg kunne ikke være mere enig. For når man sætter sig for at bekæmpe nye teknologier eller brugernes adfærd, kæmper man en kamp, som man aldrig kommer til at vinde.

Og man fjerner fokus fra det, som burde være det centrale: Hvordan omstiller man sit kerneprodukt til nye kanaler, nye teknologier og nye tider?

143 års erfaring med konstant omstilling
Aller har udgivet magasiner og ugeblade i 143 år. Det første blad var Nordisk Mønster-Tidende, som i dag er bedre kendt som FEMINA. Det ramte gaden i 1874, og meget har ændret sig siden da.

Konkurrencen er blevet konstant skærpet i alle 143 år, både i antallet af konkurrerende medievirksomheder, men også i antallet af medieformater, hvor historierne kan fortælles.

I dag når Aller ud til 2 millioner danske kvinder hver uge. Vi møder vores læsere på print, i nyhedsbreve, på vores hjemmesider, til events rundt omkring i landet, på Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Youtube, LinkedIn, Snapchat og senest også i podcasten ’I seng med Nova’, som Femina har produceret i samarbejde med NovaFM.

Hvis vi som mediehus havde stillet os på bagben, hver gang et nyt format eller en ny teknologi dukkede op, havde vi ikke været i stand til at fortælle de historier, som vi gør i dag.

Dermed ikke sagt, at den digitale omstilling har været en leg, for vi møder også dagligt udfordringer forbundet med de konstant skiftende platforme. Men vores indstilling er, at sociale medier kan være med til at videreudvikle vores forretning – ikke afvikle den.

Facebook er ikke længere bare en trafik-booster
Freja Eilertzen er Head of Social i AllerCP, som er Allers eget content marketing bureau. Hun mener, at medierne skal opgradere deres syn på Facebook, hvis de skal udnytte kanalen til fulde:

”Det er ikke længere bæredygtigt for medier kun at se Facebook som en trafikskaber til et website. For at udnytte Facebook til fulde, skal man i dag se kanalen på dens egne præmisser, og der handler det om at skabe en værdifuld fortælling for brugerne direkte på Facebook,” siger hun, og kommer med en opfordring til danske medier:

”Der hvor jeg ser et kæmpe potentiale for medierne er, hvis de begynder virkelig at tage den sociale del af sociale medier alvorligt. Vi mennesker elsker at blive inviteret indenfor i et fællesskab, og at føle, at vi bidrager med noget værdifuldt”.

Sidstnævnte er måske det vigtigste, for hvis man blindt forsøger at presse Facebook for trafik, bruger man ganske simpelt Facebook forkert. Og så er det klart, at nogle begynder at tale om, at platformen ikke skaber værdi, for det svarer lidt til at servere steak i en veganerrestaurant – det fungerer ligesom bare ikke rigtig.

Børst støvet af ja-hatten
”Mediehusene bør lægge mere energi i at udvikle sig selv og sine produkter frem for at bruge tid på at diskutere, hvis skyld det er, at de er endt i den situation, som de står i i dag. Når man giver andre skylden for sin situation, opgiver man magten til at forandre den,” siger Tina Mellergaard, Head of Social i Landbrug & Fødevarer, som arbejder professionelt med at udvikle fortællinger for sin organisation på samme spillebane som medierne.

Det er helt i orden, at man som medie ikke vil satse på Facebook, og det er også helt i orden at være kritisk eller utilfreds med nye algoritmeændringer eller formater.

Men at skylde skylden for dårlige resultater på Facebook og andre sociale medier er at kaste håndklædet i ringen, og i mine øjne også en spildt mulighed for at tjene nye penge direkte på det arbejde, man laver på sociale medier.

For det bliver der i højere og højere grad mulighed for, hvis altså man tør børste støvet af ja-hatten og satse på nye formater.

Forrige artikel DAF: Vi ved for lidt om dem, der leverer kulturen DAF: Vi ved for lidt om dem, der leverer kulturen Næste artikel SoMe-ekspert: Facebook er ikke fjenden SoMe-ekspert: Facebook er ikke fjenden