Niels Frid-Nielsen: Regeringens svageste led er kulturminister Joy Mogensen

KOMMENTAR: Kulturminister Joy Mogensen har ikke varetaget sit områdes interesser under første bølge af coronakrisen. Hun har fremstået passivt fodslæbende og uden egentlig indsigt i kulturlivets aktuelle udfordringer, skriver Niels Frid-Nielsen.

Af Niels Frid-Nielsen
Kulturkommentator

Først mente Joy Mogensen, at kulturlivet var dækket ind af de generelle hjælpepakker til små og mellemstore virksomheder.

Så indså hun efter pres fra støttepartierne, at en særskilt hjælpepakke til kulturlivet var nødvendig. Så måtte hun indrømme, at hjælpepakken til kulturen var mangelfuld og fuld af huller.

Da det kom til genåbning af Danmark, var kulturministeren så upræcis i sine udmeldinger, at de zoologiske haver troede, at de kunne åbne, indtil de fik at vide, at det kunne de ikke alligevel.

Så undlod Joy Mogensen at bringe museer, kunsthaller og akvarier i spil ved genåbningen her i maj. Resultatet bliver nu, at museer og en række andre kulturinstitutioner må styrtbløde frem til begyndelsen af juni. Alt sammen på grund af kulturministerens manglende fornemmelse for sit område.

Mangelfuld performance 
Nu hvor genåbningen af Danmark bliver til virkelighed, danner der sig et nøgternt billede af regeringens håndtering af coronakrisens første bølge.

De enkelte ministres performance bliver én efter én tydelig: Statsminister Mette Frederiksen var overbevisende, ikke mindst ved lukningen af Danmark, finansminister Nicolai Wammen har vundet respekt ved sin lyttende facon og selv sundhedsminister Magnus Heunicke er -  midt i krisehåndteringens maskinrum - kommet gennem første bølge med skrammer, men med troværdigheden i behold.

Men det er svært at argumentere for, at kulturminister Joy Mogensen har gjort en imponerende indsats, endsige varetaget sit områdes interesser under første bølge af coronakrisen. Hun er fremstået passivt fodslæbende og uden egentlig indsigt i kulturlivets aktuelle udfordringer.

Joy Mogensen var ellers en succesfuld borgmester i Roskilde, da Mette Frederiksen udnævnte hende som kulturminister. Roskilde er en af de kommuner, der formår at indoptage kulturen i velfærdspolitikken i hele kommunen, fra Rockmuseet og festivalen i selve Roskilde til Lejre Museum i oplandet.

Selvudslettende passivitet
Som bestyrelsesmedlem har Mogensen endog haft en afgørende og aktiv rolle i museumskoncernen ROMU, der ganske effektivt samler museerne i Roskilde området under én hat.

Sammen med Hjørring, Albertslund, Helsingør og et par stykker til er Roskilde en af de kommuner, der er værd at fremhæve kulturpolitisk.

Det var således ikke dumt af Mette Frederiksen at hente Mogensen til kulturministeriet, når det nu af uransagelige grunde ikke kunne blive den notorisk velkvalificerede Mogens Jensen, der blev kulturminister.

Siden S-regeringen tiltrådte for snart et år siden har Kulturministeriet imidlertid gjort sig bemærket ved selvudslettende passivitet.

Medieforhandlingerne er blevet udskudt. Revideringen af museumsloven, der var halvandet år forsinket da regeringen tiltrådte, går nu ind i sit tredje år i en syltekrukke. Heller ikke en bebudet gennemgang af teaterloven er præget af hastværk.

Der tegner sig efterhånden et billede af et ministerium, der ikke bare er nedprioriteret, men som heller ikke selv formår af skaffe sig den nødvendige opmærksomhed og fremdrift i den politiske arena. Man simpelthen er holdt op med at regne med Kulturministeren.

Det viste sig, da Den Gamle By i Aarhus kom i klemme i coronakrisen og finansminister Nicolai Wammen direkte tog kontakt til det nødstedte museum, der forgæves havde forsøgt at råbe kulturministeren op.

Da kulturlivet følte sig overset i krisehåndteringen måtte statsministeren tage dialogen med kulturfolket, der havde opgivet at føre en meningsfuld, fremadrettet samtale med kulturministeren. Regeringstoppen optrådte som støttepædagoger for kulturministeren, der var blevet regeringens svageste led.

I lommen på finansministeren
Enhver kulturminister er pr definition i lommen på finansministeren i den forstand, at hun eller han må handle indenfor de rammer, finansloven sætter.

Og da der er grænsen for, hvor meget danskerne er indstillet på at betale i skat, kan den statsfinansierede kulturstøtte ikke himmelstorme.

Ideen om at årlige besparelser på kulturinstitutionerne var ikke født i Mette Bocks baghave, men Mogensens forgænger formåede alligevel at regere kompetent indenfor de givne rammer (selv om man kan være uenig i dem).

Joy Mogensens performance minder mere om Uffe Elbæks tid som kulturminister i 2011-12. Han skabte heller ikke resultater. Også hans tid i ministeriet var præget af signalpolitik. Akkurat som vi ser det i dag.

Politik kan have høje personlige omkostninger. Uffe Elbæk og nu Joy Mogensen må sande at der kan være en verden til forskel på lokal- og landspolitik.

Du kan være en omvandrende lokal succes og falde igennem på Christiansborg. Det må være en hård, næsten nådesløs oplevelse.

Men for Socialdemokratiet, der i sin tid stod bag skabelsen af Kulturministeriet, må det være noget nær en tragedie at opleve Joy Mogensen som kulturminister. Partiet har ikke haft en kulturminister, siden Jytte Hilden fratrådte i 1996.

Regeringstoppen får i den kommende tid travlt med at føre Danmark sikkert gennem coronakrisen, så travlt at det næppe kommer til hverken regeringsrokade eller fyring af Joy Mogensen i overskuelig fremtid.

Joy Mogensen får derfor formentlig lov at køre linen ud som kulturminister, måske helt frem til næste valg om tre år. Det betyder, at vi må forvente en fodslæbende kulturpolitisk slingrekurs og en nedprioritering af kulturpolitikken, selv om Danmark faktisk har brug for det modsatte. 

-----

Niels Frid-Nielsen (født 1954) er kulturkommentator, journalist og forfatter. Tidligere har han været kulturredaktør på DR Nyheder og på Det Fri Aktuelt samt kulturreporter og filmanmelder. Kommentaren er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Forrige artikel Niels Frid-Nielsen: Kulturlivet falder igennem hjælpepakkernes hullede net Niels Frid-Nielsen: Kulturlivet falder igennem hjælpepakkernes hullede net Næste artikel Niels Frid-Nielsen: De private fonde er trådt til i kulturministerens fravær Niels Frid-Nielsen: De private fonde er trådt til i kulturministerens fravær
Loud-partnere kalder politisk kritik for urimelig

Loud-partnere kalder politisk kritik for urimelig

PUBLIC SERVICE: Kritikken haglede ned over Radio Loud under sidste uges samråd i Folketingets Kulturudvalg. Men kritikken er urimelig, lyder det fra blandt andre spillestedet Vega og Nationalmuseet, der udgør radiokanalens partnerkreds.