SF-ordfører: Kunst og kultur i folkeskolen skal gøre op med rigide begreber om dannelse

Mere kunst og kultur på skemaet skal tage livtag med rigide mål om faglig dannelse i folkeskolen og give flere elever succesoplevelser. Sådan lyder det fra SF’s kulturordfører, som mener, regeringen bør gøre langt mere for at bekæmpe den kulturelle ulighed i samfundet. 

"Det er nødvendigt at bevæge os væk fra de rigide læringsmål, som bare handler om at præstere og blive lært op inden for en bestemt akademisk ramme," siger Charlotte Bromann Mølbæk (SF).
"Det er nødvendigt at bevæge os væk fra de rigide læringsmål, som bare handler om at præstere og blive lært op inden for en bestemt akademisk ramme," siger Charlotte Bromann Mølbæk (SF). Foto: Ida Guldbaek Arentsen/Ritzau Scanpix
Karl Emil Frost

Der er behov for et grundlæggende opgør med de dominerende dannelsesbegreber på landets folkeskoler, hvor der stilles for snævre og stringente krav til matematikevner og læsefærdigheder.

Det skal ske ved at lade kulturen og kunsten fylde langt mere end i dag for at give flere elever faglige succesoplevelser og dermed også øge trivslen blandt børn og unge.