Debat

Thomas Bigum: Gode formidlere skal nok blive hørt – Facebook eller ej

DEBAT: I alle epoker af demokratiets levetid har de bedste formidlere vundet folkets gunst. Derfor vil demokratiet også kunne overleve Facebook, selvom det tvinger medier til at revidere forretningsmodellen, skriver Thomas Bigum.

Peter Pagh-Schlegel
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Bigum
Blogger, underviser og foredragsholder.

Det er ikke Facebooks skyld. Pilen peger mod din forretningsmodel. Og skranken, hvor man kan klage over ikke at blive mødt af markedet, den findes ikke.

Thomas Bigum
SoMe-ekspert

Hvad er det præcis for en magt, Facebook har? Og magt til hvad?

Fakta
Bland dig i debatten!
Skriv til [email protected]

Magten til at knuse nyhedsmedier ved at twiste lidt på algoritmen, der bestemmer, hvad brugerne får på deres skærme?

Lad os lige starte fra scratch.

Kunne det ikke være fedt, hvis nogen skruede et infrastrukturelt system sammen. Et transportsystem for historier, hvor folk fik mere af det, de interesserede sig for, og mindre af det, der modsat ikke rager dem en skid?

Vi skylder at minde os selv om, at det er præcis det, Facebook har skruet sammen til os.

Ikke enden for nyhedsmedier
Så når et forretningskoncept a la et nyhedsmedie ikke længere virker som tidligere, kan man vel med rette sige, at slutproduktet ikke er spændende nok. Det kan ikke rigtigt være transportsystemets skyld.

Er det så slutningen på nyhedsmedier? Skal vi bare give op og lade folk fordumme sig selv med kattevideoer? Næ, det tænker jeg ikke.

Det er jo ikke sådan, at en nyhed ikke kan leve i det økosystem. Problemet er nok snarere, at der er for mange medier, der prøver at tjene penge på noget, der er nok af i forvejen.

Derfor klikker jeg ikke næste gang
Det er indledningsvist et problem, at indholdet ikke bliver rakt mig, men at jeg bliver rakt et link til det, som fører til et website, hvor jeg skal øksemorde mig forbi blinkende monstre af bannerreklamer for kun måske at finde det, jeg blev lovet.

Resultatet af sådan en leg kan alle regne ud. Jeg klikker ikke næste gang. Helt sikkert ikke tredje gang.

Faktisk er jeg som internet-konsumerende slet ikke motiveret til at klikke. Hvorfor skal jeg klikke? Hvad er der i det for mig? Ræk mig nyheden og lad mig blive, hvor jeg er. Ellers er der andre fristende alternativer, der vinder min gunst.

Markedet har ingen klageskranke
Nå, du vil tjene penge på mit klik? Nåmen, så siger ligningen jo ret tydeligt, at du ikke har en bæredygtig forretningsmodel. Fordi du får nemlig ikke mit klik, og så får du ikke mit engagement. Uden det, taber du synligheden, og det er ikke Facebooks skyld.

Pilen peger mod din forretningsmodel. Og skranken, hvor man kan klage over ikke at blive mødt af markedet, den findes ikke.

Hvad så med demokratiet?
I alle epoker af demokratiets levetid har det været de bedste talere, og de bedste formidlere, der har vundet folkets gunst. Endda uagtet hvor tosset politiske synspunkter, der har været i spil.

Det er det samme spil med eller uden Facebook. De bedste formidlere vinder. Nu danner Facebooks økosystem ramme for en hel del af den kommunikation, der når ud til befolkningerne. Men det er det samme pointsystem. De bedste formidlere scorer point.

Demokratiet skal nok overleve et facebookcentreret kommunikationsflow. Vi kan kalde den tidligere epoke for nyhedsmediecentreret kommunikationsflow. Sidstnævnte er et økosystem som så står for fald i dette årti. Alle dage vil det gælde, at vinderne bliver de bedste talere og de bedste formidlere – i det givne økosystem.

Og fremtidens vindere er allerede til at få øje på i nutiden.

DiCaprios klimakamp på Facebook
I mine øjne og ører er Leonardo DiCaprios igangværende arbejde for klimapolitikken den gåsehudsfremkaldende slags dunken af brutale fodspor, man kan høre i starten af en katastrofefilm.

Et monster i politisk kommunikation er på vej. Hollywood-darlingen kan (med sit team) historiefortælle på en moderne platform som Messi dribler læderbold på grønsværen.

De skridt, DiCaprio fortælleteknisk tager lige nu med en udgivelse af en dokumentar – fulgt op af Live-debat via Facebook med Obama – kommer til at sætte sit præg i fremtidige kommunikationsstrategier.

Flere formidlere vil dukke op
Det er ikke tilfældig medløberi og baseret alene på, at manden har været med i film, at hver anden af kommentarerne under opslagene er forskellige udgaver af samme bøn: ”Please run for president.”

Det er knalddygtigt pakket ind, så det dunker fantastisk potent i det nuværende økosystems algoritmer på både Facebook og andre sociale platforme.

Det er essensen af demokrati, der dunker i algoritmerne. Et monster i fortællekunst er på vej. Og flere vil dukke op.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00