Danske Rederier: De fine ord i EU skal blive til virkelighed, hvis søfarten skal gennem klimakamp og krigszoner
Vi har brug for et stærkt EU i en uforudsigelig verden. Men EU er også meget langt fra målet om at sikre, at de fine ord om eksempelvis grønne brændstoffer bliver til virkelighed, skriver Bjarne Løf Henriksen.
Bjarne Løf Henriksen
EU-chef, Danske Rederier, BruxellesI de seneste snart fem år har Europa-Kommissionen vist sin handlekraft. EU er stærkere end nogensinde.
Med fælles position om Ukraine, russiske sanktioner, håndtering af en akut energikrise og COVID-19 pandemi, klimaløsninger, handel og dialog på verdensmarkedet står EU stærkere sammen end meget længe, på trods af store globale udfordringer.
Og det må efterhånden stå klart for de fleste, at EU kun i fællesskab kan gøre sig gældende globalt.
Retningen mod klimneutralitet i 2050 er sat. EU er nået i mål med forhandlingerne om den ambitiøse klima- og energilovgivningspakke Fit-for-55.
Helt centralt har Europa-Kommissionen udformet rammerne for søfartens inklusion i EU’s kvotehandelssystem, der vil få rederier til at betale for det kulstof, de udleder.
En ny brændstoflov blev også vedtaget, som pålægger, at stigende mængder af bæredygtige brændstoffer skal anvendes til at drive skibe som erstatning for den tunge råolie, der i øjeblikket anvendes.
For den grønne omstilling af skibsfarten er det helt afgørende med globale klimaregler, der gør det dyrere at udlede drivhusgasser og samtidig giver en gulerod til dem, der allerede har bragt sine udledninger ned.
Nødvendigt med pres på FN's søfartsorganisation
Derfor er det utroligt vigtigt, at EU-landene nu presser på for globale regler i FN’s søfartsorganisation IMO, hvor vejen mod skibsfartens klimaneutralitet er øverst på agendaen i disse år.
Forårets grønne industriplan har en tilhørende lovgivningspakke om en industri uden emissioner – Net-Zero Industry Act. Det er vigtigt for dansk søfart på flere parametre.
Dels øger den hastigheden for godkendelse af nye projekter for bæredygtig energi, herunder offshore vindparker, der kan levere grøn strøm til produktionen af skibes alternative brændstoffer.
Dels er det et mål, at 40 procent af brændstofbehovet i søfart skal produceres i EU inden 2030. Endelig er der mål for, at EU årligt skal kunne lagre 50 millioner ton CO2 inden 2030, hvor den maritime transport og Nordsøens lagre kommer til at spille en nøglerolle.
EU har således de helt rigtige ambitioner om klimaneutralitet. Og man er godt undervejs med at få den nødvendige klimaregulering på plads.
Langt fra vision til virkelighed
Men EU er også meget langt fra at være i mål med at sikre, at de fine ord og ambitioner bliver til virkelighed, når det kommer til spørgsmålet om at producere de store mængder af grønne brændstoffer, som er helt nødvendige for at føre drømmen om klimaneutralitet ud i livet.
Der skal handling bag ordene. Det bliver en vigtig opgave i den næste valgperiode.
Kommissionens grønne transportpakke, der blandt andet skal optimere godstransporten på tværs af vej, bane og sø på det indre marked og reducere CO2-udledning, kom dårligt fra start og slet ikke i mål.
EU er vigtigere end nogensinde. Ikke mindst for søfarten.
Bjarne Løf Henriksen
EU-chef, Danske Rederier
Forslaget kan med fordel skrives om og kombineres med den netop lancerede Enrico Letta-rapport om et stærkere indre marked og inkludere klare mål og handlinger for nærskibsfarten og sikre, at vi får mere gods til søs og mindre administrativt bøvl med told og moms.
Den anspændte geopolitiske situation og fortsatte krig i Europa vil stille stadig større krav til EU. Som statsminister Mette Frederiksen sagde i sin nytårstale:
”Tyngdepunktet skifter. Europa taber indflydelse økonomisk.Teknologisk. Og befolkningsmæssigt.”
Det globale vinder fokus sammen med dagsordenen i Kina, Indien, Indonesien, Japan og Sydkorea. Udfordringen i Det Røde Hav, Mellemøsten og krigen i Ukraine.
EU beskytter vores søfarende og skibe. EU fik en ny maritim sikkerhedsstrategi og dermed fælles indsats for at beskytte EU mod sikkerhedstrusler som pirateri og smugling, men også nye trusler som kritisk infrastruktur.
EU er vigtig i den konfliktfyldte verden
I februar 2024 besluttede EU at lancere flådestyrkeoperation ASPIDES.
Formålet er at beskytte skibsfarten og den fri sejlads efter en række angreb på den civile skibstrafik af den yemenitiske oprørsbevægelse Houthierne ud for Yemens kyst i Det Røde Hav og den vestlige del af Adenbugten.
Dette i samarbejde med den internationale koalition med USA i spidsen, der med Operation Prosperity Guardian, har til formål at genoprette den maritime sikkerhed i området.
EU’s globale stemme blev også hørt med fornyede handelsaftaler med New Zealand og Chile samt økonomisk partnerskab med Kenya.
Forhandlingerne med Australien faldt til jorden, dialogen med MERCOSUR-landene Argentina, Brasilien, Paraguay og Uruguay er stagneret, men der er gjort fremskridt i dialogen med Indien, Indonesien, Thailand og Mexico.
Global Gateway er et interessant initiativ, som EU og erhvervslivet skal arbejde videre med parallelt med handelsaftalerne.
Projektet er med til at fremme EU’s rolle som en handlekraftig og effektiv global aktør ved at levere kvalitetsinvesteringer i udviklingslandene, herunder produktion af bæredygtig energi, alternative brændstoffer og infrastruktur, der faciliterer handlen med EU.
EU er vigtigere end nogensinde. Ikke mindst for søfarten.
Vi har brug for et stærkt EU i en uforudsigelig, konfliktfyldt og omskiftelig verden.