Debat

Dansk Erhverv: Nej til skrækkampagner fra Tænk Kemi

DEBAT: Forbrugerinformation om kemi skal vise vejen til grønne og sunde valg uden at skræmme. Derfor er Dansk Erhverv ikke bekymret over, at Forbrugerrådet Tænk Kemi er lukningstruet, skriver Jakob Lamm Zeuthen.

Foto: Pressefoto, Dansk Erhverv
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jakob Lamm Zeuthen
Miljøpolitisk chef, Dansk Erhverv

Vores største bekymring ved Tænk Kemi er netop, at det er de røde advarselslamper, der præger informationen, så frygt og skræk for lovlige produkter afløser vejledning, der hjælper forbrugerne med at bruge forsigtighedsprincippet.

Jakob Lamm Zeuthen
Dansk Erhverv

Stor set alle danskere kender miljømærkerne Svanen og Blomsten, og mærkerne er meget vellidte. Og det med rette.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Miljømærkning Danmark, som driver Svanen og Blomsten, fremfører altid konstruktiv, grøn og sund vejledning, som hjælper forbrugerne til bruge forsigtighedsprincippet, når de vælger kosmetik og hårplejeprodukter. Miljømærkerne kunne aldrig finde på at hænge produkter og virksomheder ud, der overholder lovgivningen.

I forlængelse af dette er der en række aktører og organisationer, der giver forbrugerne information om problematisk kemi i forbrugerprodukter.

Konstruktiv vejledning
Astma og Allergi Danmark, der driver den Blå Krans, bruger præcis den samme fremgangsmåde som Miljømærkning Danmark gør. De giver ligeledes forbrugerne mulighed for at bruge forsigtighedsprincippet på en positiv og konstruktiv måde uden at hænge produkter og virksomheder ud, bare fordi de ikke lever op til kriterierne for Blå Krans.

Også myndighederne er konstruktive. De oplyser sagligt om problematiske kemikalier og henviser til de miljømærkede produkter, hvis man vil være ekstra forsigtig.

Der er altså en meget aktiv forbrugerinformation i Danmark, som er værd at støtte. De er vellidte, saglige og konstruktive.

Debat om Tænk Kemi undrer
Derfor kan det undre, at der er så meget debat om, hvad det vil betyde at miste Tænk Kemi. I Dansk Erhverv er vi ikke bekymret.

Vi har mange gode mærker og instanser, som allerede er en del af en langsigtet indsats. Det er mærker og forbrugeroplysning, som danskerne kender og har tillid til. Og de er kendetegnet ved at være konstruktive og vise vejen, frem for at skræmme og hænge lovlige produkter ud.

I debatten om Tænk Kemi synes det fuldstændigt overset i argumentationen, at en langsigtet indsats, som bygger på en fælles forståelse for, hvordan vi skal vurdere kemikalierne og informere om den, kan være den bedste vej til forbrugerinformationen.

Skrækkampagner er unuancerede
Og vores største bekymring ved Tænk Kemi er netop, at det er de røde advarselslamper, der præger informationen, så frygt og skræk for lovlige produkter afløser vejledning, der hjælper forbrugerne med at bruge forsigtighedsprincippet.

Forbrugerne har brug for nuanceret og solid information, der støtter den information, der kommer fra myndighederne. Vi tror, at flertallet af forbrugerne vil tage flere budskaber til sig og handle derefter, hvis offentlig støttet information fremføres uden at opskræmme med røde advarselslamper. Det vil også give de vigtige fordele, at forbrugerne får samme svar, når de søger offentligt støttet information.

Kemi-app uden stor succes
I dag har knap tre procent af befolkningen downloadet Tænk Kemis kemi-app. Det er ikke overvældende, og det er nærliggende at spørge om app'en giver de svar, som forbrugerne søger.

Når vi spørger befolkningen, så svarer omkring 40 procent, at de er bekymrede og gerne vil have mere information. Der hviler derfor et stort ansvar for, at offentligt støttet information når bredt ud og ikke kun ud til en lille skare forbrugere. Det mål nås ved at lade forbrugerinformationen være konstruktiv og vejledende.

EU-lov har skabt udvikling
Lad os også kigge til EU. EU's kemikalielovgivning REACH har siden 2006 skabt en fantastisk udvikling, når det gælder forbrugerbeskyttelse, på mindre end 10 år. REACH bruger også ”forsigtighedsprincippet” i sin regulering.

Det er korrekt, at lovgivningen ikke er tilstrækkelig udviklet endnu, for der er usikkerheder omkring visse problematiske stoffer. Men REACH er et forbillede for samarbejde: Alle centrale parter vedkender, at løsningen på at få udfaset problematisk kemi, er at samarbejde og støtte EU til at udvikle og håndtere lovgivningen.

Stil krav til Tænk
Det er netop den samarbejdsånd kombineret med en konstruktiv forbrugervejledning, der kan sikre en nuanceret, solid og ensartet måde at informere på. Informationen skal ikke skræmme, men oplyse sagligt. Det er vi overbeviste om, at de fleste forbrugerne ønsker og har brug for.

Skal vi den vej med Tænk Kemi, kræver det, at man fra politisk side stiller krav, så vi får et opgør med offentlig støttet opskræmmende information, der hænger lovlige produkter ud.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jakob Lamm Zeuthen

Klima- og fødevarepolitisk chef, DRC, næstformand, Forum for Bæredygtige Indkøb
ph.d. i økologi og menneskeskabte klimaeffekter (Københavns Uni. 1998)

0:000:00