Debat

Elbil-branchen til Christiansborg: Vi har brug for en hurtig løsning

DEBAT: Politikerne bør sætte sig sammen meget hurtigt og blive enige om, hvad afgifterne for elbiler skal være de kommende år, skriver Lærke Flader, branchechef for Dansk Elbil Alliance.

Foto: Pressefoto
Frederik Lange
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

Debatten om registreringsafgift for elbiler har kørt i flere måneder, og siden Politiken i juli kunne præsentere flere konkrete forbedringer for elbiler fra lækkede notater fra regeringen, har spekulationerne i elbilbranchen været mange.

Det er godt med det store politiske fokus på at sætte strøm til vores biler. Elbiler spiller en central rolle i opfyldelsen af Danmarks klimaforpligtigelse over for EU.

Men i gamle dage sagde man, at ændringer i bilafgifter taler man ikke om, dem gennemfører man over en nat. Det gælder også for elbiler.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til os på [email protected].

Vi skal passe på med, at debatten ikke kører i tomgang, og i stedet sætte en retning, så vi skaber tryghed om de valg, som forbrugerne og industrien skal træffe.

Gunstige afgiftsvilkår og stabilitet for elbiler
Gennem de seneste to år er salget af elbiler steget støt og roligt: fra næsten ingenting i starten af 2017 til 2,5 procent af bilsalget i 1. halvår af 2018.

Nu skal der snart komme en afklaring på de grønne ambitioner på transportområdet. For den bilkunde, som overvejer en elbil, er den igangværende diskussion en kilde til bekymring.

Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

Det er ikke imponerende, når vi sammenligner os med Sverige og Norge, hvor elbilerne drøner derudad.

Men optimismen spirer i den danske elbilbranche, og lysten til at investere i ladestandere og reklamekampagner med videre vokser.

Den stigende interesse for elbiler skyldes, at afgifterne på elbiler i mellemklassen er lave og har været det i et par år.

Roen om afgifterne betyder, at kunder og forhandlere kan handle i tillid til, at der ikke er store omvæltninger på vej. Den samme erfaring er der i andre lande. Gunstige afgiftsvilkår og stabilitet virker på elbilsalget.

Det kræver nu et politisk skub, hvis vi for alvor skal have salget op i gear.

Hurtig afklaring
Derfor er vi glade for, at partierne i Folketinget har fremlagt ambitiøse mål for elbilsalget.

Og vi er glade for, at mange partier har forslag til, hvordan vilkårene for at sælge elbiler kan forbedres.

Men nu skal der snart komme en afklaring på de grønne ambitioner på transportområdet. For den bilkunde, som overvejer en elbil, er den igangværende diskussion en kilde til bekymring.

For hvad nu, hvis man køber en elbil, lige inden der kommer et tilskud? Oveni skal afgifterne på elbiler stige til efteråret, og hvad så, hvis man først kan få leveret bilen efter nytår, stiger prisen på bilen så?

Nissan, som sælger fleste elbiler til private, oplever, at ordrene på deres nye opdaterede Leaf i juli og august har ligget på 10-20 procent af salget i foråret, på trods af massiv markedsføring. Og det er rigtig ærgerligt.

I årene 2011-2017 solgte Nissan i alt 66 Leaf til private danskere – men i 2018 har over 500 private danskere indtil videre bestilt en Nissan LEAF. Den udvikling parkerer den langstrakte debat om afgifter på elbil desværre.

I Dansk Elbil Alliance vil vi meget gerne have langsigtede mål for salget af elbiler, både hvis de er formuleret som mål om et antal elbiler eller et forbud mod benzin og dieselbiler et bestemt år. Men det vigtigste er en politisk forpligtelse til over en længere periode at fastholde gunstige vilkår for elbiler og derefter at respektere, at elbilmarkedet er en del af bilmarkedet, som bliver påvirket af den politiske debat.

Derfor håber jeg, at partierne bag elbilaftalen om indfasning af registreringsafgift for elbiler vil sætte sig sammen meget hurtigt og blive enige om, hvad afgifterne skal være de kommende år.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00