Elbiler, miljøzoner og roadpricing: Det sagde de om regeringens luftinitiativer
REN LUFT: Regeringens initiativer for at skabe ren luft i de større byer har over de seneste uger skab heftig debat blandt landets politikere og aktører. Læs med her, hvor vi samler op på debatten.
Kiki Qvistgaard
FagdebatredaktørRegeringen vil gøre noget ved luftforureningen i de større byer.
Det stod klart med finanslovsudspillet, som regeringen præsenterede i august, og blev yderligere understreget med klima- og luftudspillet fra 9. oktober, der blandt andet lægger op til at sætte en stopper for salg af fossilbiler i 2030, indføre CO2-neutral bustransport og give de større byer mulighed for at indføre skærpede miljøzoner.
Altinget: miljø har over de seneste uger givet ordet til politikere, aktører og eksperter og spurgt dem, hvordan vi får renere luft i byerne, og om regeringens initiativer bakker (tilstrækkeligt) op om målsætningen om at give danskerne renere luft i lungerne – samtidig med, at vi hjælper klimaet.
Vi samler nu op og bringer her udvalgte citater fra debatpanelet. Flere indlæg kan findes i menuen til venstre.
Læs citatuddrag fra debatten her:
Torben Andersen, direktør for Green Mobility:
"Nu er det op til Borgerrepræsentationen at føre sin personbils-trafik-politik ind i det andet årtusinde og give el-delebilerne den plads, de skal bruge for at kunne forbedre luften, mindske støjen og netto skabe mere rum til andre aktiviteter end biler, der står stille."
Læs indlægget her.
Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune
"Man skal ikke kradse meget i overfladen, før det står lysende klart, at der er tale om meget små forbedringer af luftkvaliteten. Og dermed viser ministerens grønne profil sig også at bestå af et meget tyndt lag grøn fernis."
Læs indlægget her.
Erling Bonnesen (V), miljøordfører
"Luftforurening kender ikke til nationale grænser, og langt den største del af partikelforureningen blæser ind over os fra andre lande."
Læs indlægget her.
Jette Gotsche, formand for Cyklistforbundet
"Vi taler for det initiativ, der vil batte mest for at få renere luft: roadpricing."
Læs indlægget her.
Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance
"Det vigtigste er en politisk forpligtelse til over en længere periode at fastholde gunstige vilkår for elbiler og derefter at respektere, at elbilmarkedet er en del af bilmarkedet, som bliver påvirket af den politiske debat."
Læs indlægget her.
Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i Det Økologiske Råd
"Vi har lidt et enormt prestigetab i EU, hvor Danmark nu, med rette, betragtes som bagstræberisk på luftområdet."
Læs indlægget her.