Debat

Kosmetik-branchen: Kemiindsats er årets højdepunkt

Christiansborg fortjener ros for Den Nye Fælles Kemiindsats. Blandt andet skruer de op for kontrollen med kosmetikprodukter, som importeres fra lande uden for EU, som ofte indeholder billige og farlige stoffer. Det skriver Helle Fabiansen.

Den Nye Fælles Kemiindsats indeholder mange gode elementer. Blandt andet er det positivt, at aftalen lægger vægt på, at regulering skal foregå på EU-plan.
Den Nye Fælles Kemiindsats indeholder mange gode elementer. Blandt andet er det positivt, at aftalen lægger vægt på, at regulering skal foregå på EU-plan.Foto: /ritzau/Jens Dresling/
Katrine Skov Sørensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Helle Fabiansen
Administrerende direktør i brancheforeningen SPT

Den Nye Fælles Kemiindsats for perioden 2018-2021, som regeringen og et enigt Folketing præsenterede i november, markerer et vigtigt højdepunkt på miljøområdet i 2017.

Aftalen indeholder mange gode elementer, der formår at balancere forholdet mellem at sikre erhvervslivets konkurrenceevne på den ene side og forbrugernes sikkerhed på den anden.

Først og fremmest er det positivt, når aftalen lægger vægt på, at regulering skal foregå på EU-plan. Branchen er afhængig af, at der gælder de samme regler på tværs af de europæiske lande, og at den ikke begrænses af nationale særregler, der spænder ben for innovation og udvikling.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Men det er også i forbrugernes interesse, at man kan føle sig tryg uanset om man er italiener, tysker eller dansker og ikke skal bekymre sig om, hvorvidt produkterne på hylderne i de forskellige EU-lande er sikre at bruge.

Danmark er et foregangsland, når det kommer til miljø og grønne ambitioner, og den position skal bruges konstruktivt til at påvirke en EU-lovgivning, som kommer hele det europæiske erhvervsliv til gode.

Den Nye Fælles Kemiindsats indeholder mange gode elementer, der formår at balancere forholdet mellem at sikre erhvervslivets konkurrenceevne på den ene side og forbrugernes sikkerhed på den anden. 

Helle Fabiansen
Administrerende direktør, brancheforeningen SPT

Nye forbrugsmønstre stiller krav til kontrol
I Danmark har forbrugerne omfavnet den digitale udvikling i særlig høj grad.

Tal fra Dansk Erhverv viser, at Danmark er det land i EU, hvor den største andel af befolkningen har handlet på nettet, kun overgået af Storbritannien. Seks millioner gange lagde danskerne et kosmetisk produkt i indkøbskurven på nettet i 2016, viser tal fra FDIH.

Og udviklingen går kun i én retning. Allerede næste år forventer man, at danskerne vil handle for mere end 140 milliarder kroner på nettet. De digitale muligheder har skabt nye måder at nå forbrugerne på, men den grænseløse handel på tværs af lande og kontinenter skaber også udfordringer for både virksomheder og forbrugerne.

Den europæiske kosmetikindustri tabte i 2017 4,7 milliarder euro i omsætning på grund af falske produkter, anslår en rapport fra Europol. Det er ikke alene et stort problem for industrien, men også for forbrugerne.

I jagten på hurtig profit fyldes de falske produkter med billige og farlige stoffer, og de fremstilles ofte under kummerlige forhold, hvis standarder ligger langt fra dem, som branchen lever op til.

Derfor er der også grund til at rose politikerne på Christiansborg for, at man nu tager problemet alvorligt og skruer op for kontrollen med produkter, som importeres fra tredjelande uden for EU.

Myndighederne spiller en vigtig rolle i forbrugeroplysningen
Vi har som branche en vigtig opgave i at fortælle om, hvordan produkterne bruges på en måde, så de ikke udgør nogen fare for hverken forbrugerne eller miljøet.

Men myndighederne spiller også en væsentlig rolle i forhold til tryghedsskabende kommunikation.

Derfor er vi glade for, at der i kemiindsatsen afsættes midler til at styrke myndighedernes forbrugerinformation på de sociale medier, på hjemmesider og i nyheder, hvor fordomme og myter desværre ofte trives uimodsagt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Helle Fabiansen

Adm. direktør, Kosmetik- og Hygiejnebranchen
cand.techn.soc. (Roskilde Uni. 1995)

0:000:00