Debat

Vestforsyning om "dødslisten": Hensynet til forbrugerne må være vigtigst

DEBAT: KL skal først og fremmest tage hensyn til, hvor vigtige de enkelte forbrændingsanlæg er for fjernevarmekunderne, når de udformer deres liste over lukningstruede anlæg, skriver Vestforsyningens direktør, Christian Hagelskjær. 

Vestforsyningens forbrændingsanlæg, MEC Bioheat & Power A/S, ligger i Holstebro og har en årlig kapacitet på 185.000 ton. 
Vestforsyningens forbrændingsanlæg, MEC Bioheat & Power A/S, ligger i Holstebro og har en årlig kapacitet på 185.000 ton. Foto: Jens Bach
Daniel Bue Lauritzen

Daniel Bue Lauritzen er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har været ansat hos Altinget siden 2017.

Daniel er redaktør for Altinget By & Bolig og Altinget Transport. Han har tidligere været ansvarlig for Altinget Udvikling og Altinget Christiansborg og været tilknyttet både forside- og debatsektionen. 

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Hagelskjær
Administrerende direktør i Vestforsyning A/S

I aftaleteksten til ”Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi” anmodes KL om, at udarbejde en konkret plan for tilpasning af kapaciteten til affaldsforbrænding i Danmark.

Som ramme for planen opstilles en tjekliste for hvilke anlæg, der bør foreslås nedlukket og dermed kommer på den såkaldte ”dødsliste”:

  • Miljøstandarden på værket
  • Kan der findes et alternativt varmegrundlag jævnfør varmeforsyningsloven og elforsyningsloven
  • Sikring af en effektiv fordeling af affaldsmængder mellem værkerne
  • Effektivitet, der vurderes af Forsyningstilsynet
  • Organisatorisk armslængdeprincip i forhold til kommunen. Det nævnes ikke konkret, men en organisering som et A/S kan opfylde betingelsen

Herunder skal planen være lovmedholdig, indeholde indikatorer for overholdelse af kravene og opfylde en række formkrav.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Forbrugerne er vigtigst
Alle punkterne på tjeklisten er vigtige, men da affaldsforbrænding i Danmark er uløseligt knyttet til fjernvarmeproduktion, er hensynet til varmeforbrugerne efter min mening det allervigtigste kriterium for et værks overlevelse.

Så jo større en del af varmegrundlaget et affaldsforbrændingsanlæg dækker, jo sværere og dyrere for forbrugerne vil det være at finde et alternativt varmegrundlag, og jo vigtigere er det derfor, at anlægget ikke kommer på ”dødslisten”.

Jo større en del af varmegrundlaget et affaldsforbrændingsanlæg dækker, jo sværere og dyrere for forbrugerne vil det være at finde et alternativt varmegrundlag, og jo vigtigere er det derfor, at anlægget ikke kommer på ”dødslisten”

Christian Hagelskjær
Administrerende direktør i Vestforsyning A/S

Det hører her med, at etablering af et nyt varmeproduktionsanlæg tager meget lang tid med forundersøgelser, projektering, myndighedsbehandling, udbudsproces, bortskaffelse af det gamle anlæg og opførelse og indkøring af det nye anlæg.

Miljøstandarder er sikret
Miljøstandarden er fastlagt i den miljøgodkendelse, som et affaldsforbrændingsanlæg drives efter med krav til røggasrensning, rensning af spildevand, styring og regulering og bortskaffelse af restprodukter.

Hvis anlægget overholder miljøgodkendelsens krav er det svært at se, hvilken begrundelse der skulle være til ud fra en miljømæssig betragtning at sætte et anlæg på ”dødslisten”.

Sikring af en effektiv fordeling af affaldsmængder mellem værkerne lægger naturligt op til at ”frede” anlæg, der geografisk er placeret og har kapaciteten til at aftage affald fra et større lokalt opland. Så her er det altså efter min mening geografisk placering kombineret med kapacitet i forhold til et større lokalområde, man skal se på.

Effektivitet kan på grund af det nære samspil med fjernvarmen bedst vurderes ud fra, hvilken varmepris affaldsforbrændingen er i stand til at sikre forbrugerne. Her er ”billigst bedst og dyrest værst” i forhold til KL’s plan.

Finder planen nåde hos partierne?
Endelig med hensyn til organisationskriteriet bør det være et plus i forhold til KL’s plan, hvis et affaldsforbrændingsanlæg i forvejen er organiseret efter et armslængdeprincip som for eksempel et A/S.

Selvom KL har påtaget sig opgaven, er det ikke givet, at den plan KL kan komme op med, finder nåde for aftalepartiernes øjne. Hvis ikke, lægges der i aftaleteksten op til at gennemtvinge kapacitetstilpasningen efter en udbudsmodel.

Men også i denne del af aftaleteksten slås det fast, at ”affaldsforbrændingsanlæg ikke kan lukke, uden der kan findes alternativt varmegrundlag, hvilket muliggør en hensigtsmæssig varmeplanlægning og elforsyningssikkerhed”.

Så KL’s plan eller udbudsmodel: Hensynet til varmeforbrugerne er vigtigst ved tilpasning af kapaciteten til affaldsforbrænding!

Dokumentation

Debat om KL's "dødsliste"

Inden sommerferien landede regeringen sammen med alle Folketingets partier undtaget Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige en aftale, der skal gøre affaldssektoren grønnere og reducere CO2-udledningen med 0,7 millioner ton frem mod 2030.

Det skal blandt andet ske ved at få danskerne til at sortere mere af deres skrald. Men når affaldet sorteres og genanvendes, sker der et dyk i kapacitetsbehovet på landets forbrændingsanlæg.

Derfor har regeringen bedt KL lægge en plan og inden 1. januar 2021 komme med anbefalinger til en liste over anlæg, der kan lukkes.

Det skal ifølge aftaleteksten være de “miljømæssigt dårligste anlæg", der skal lukke. Men hvordan skal det mere bestemt forstås? Hvilke hensyn skal der ellers tages, inden forbrændingsanlæg udpeges til KL’s liste?

Er det kun de mindre anlæg, som er lukningstruede, eller skal man også rette blikket mod de større for at nå i mål med den forudsatte 30 procents reduktion af forbrændingskapaciteten?

Og hvilke anlæg har de bedste argumenter for fortsat at spille en rolle i fremtidens varmeforsyning?

Panelet består af: 

Brian Vad Matthiesen, professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet

John Tang, chefkonsulent i Dansk Fjernvarme

Anne Paulin (S), forsyningsordfører

Niels Haugaard, direktør i Danmarks mindste forbrændingsanlæg, Hammel Fjernvarme

Christian Hagelskjær, administrerende direktør i Vestforsyning A/S 

Kommunernes Landsforening

Debatten er desuden naturligvis åben for alle med relevante pointer. Kontakt på e-mail [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Hagelskjær

Direktør, Vestforsyning
maskinmester, teknonom, diplom i ledelse, MBA

0:000:00