Rune Lund
 svarer 
Karsten Lauritzen

Rune Lund (EL) spørger skatteministeren, Karsten Lauritzen, om fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil ved ligedeling og individuel indkomstaftrapning af børne- og ungeydelsen

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 224, Spørgsmål 2
Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, og i procent af disponibel indkomst ved ligedeling og individuel indkomstaftrapning af børne- og ungeydelsen. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten.

Svar fra torsdag den 2. maj 2019
Forslaget om ligedeling af børne- og ungeydelsen og individuel indkomstaftrapning skønnes at medføre en beskeden forøgelse af den opgjorte Gini-koefficient med ca. 0,03 pct.point.

1 I 1. og 2. indkomstdecil vil der være en reduktion af den disponible indkomst på ca. 0,10,2 pct.-point, mens ændringerne i de øvrige indkomstdeciler er beskedne. I de øverste indkomstpercentiler er ændringerne ligeledes relativt beskedne, jf. tabel 1.

De fordelingsmæssige konsekvenser kan først og fremmest henføres til, at ligedelingen af ydelsen medfører en omfordeling fra kvinder til mænd. Da mænd generelt ligger højere i indkomstfordelingen end kvinder, vil omlægningen give et bidrag til en forøgelse af Ginikoefficienten. Dette er alene relevant for delte familier, idet en omfordeling blandt personer i samme familie ikke har nogle fordelingsmæssige konsekvenser.

Dertil kommer et mindre bidrag fra, at individualiseringen af indkomstaftrapningen medfører en omfordeling blandt familier med meget høje indkomster. Således vil især ugifte samlevende par med høje indkomster få en øget indkomstaftrapning, mens gifte par, hvor den ene forælder har en meget høj indkomst, kan få en reduceret indkomstaftrapning – alt afhængig af de konkrete indkomstforhold og antallet af børn.

Tabel 1. Ændring i disponibel indkomst af en ligedeling af børne- og ungeydelsen 0 70 240 Anm.: 2019-niveau. Indkomstdeciler og percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkomster, hvor der tages højde for stordriftsfordele.

1: Ikke ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn over 18 år, er ikke medtaget i beregningen.

Økonomi- og Indenrigsministeriet, 2018
0:000:00