Rune Lund
 svarer 
Karsten Lauritzen

Rune Lund (EL) spørger skatteministeren, Karsten Lauritzen, om fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil ved ligedeling af den supplerende grønne check

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 224, Spørgsmål 3
Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, og i procent af disponibel indkomst ved ligedeling af den supplerende grønne check. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten.

Svar fra fredag den 3. maj 2019
Forslaget om ligedeling af den supplerende grønne check skønnes kun at medføre en helt marginal og ikke nævneværdig ændring af den opgjorte Gini-koefficient. Ligeledes er konsekvenserne opgjort for indkomstdeciler og de øverste indkomstpercentiler særdeles beskedne, jf. tabel 1.

De beskedne fordelingsmæssige konsekvenser skyldes, at der er tale om meget små beløb, der med forslaget deles ud på forældrene. I 2019 udgør den supplerende grønne check 120 kr. pr. barn for op til to børn for ikke-pensionister, dvs. 60 kr. pr. barn pr. forælder efter deling.

De beskedne fordelingsmæssige konsekvenser, der trods alt er, kan henføres til, at ligedelingen af ydelsen medfører en omfordeling fra kvinder til mænd. Da mænd generelt ligger højere i indkomstfordelingen end kvinder, vil omlægningen give et bidrag til en forøgelse af Gini-koefficienten. Dette er alene relevant for delte familier, idet en omfordeling blandt personer i samme familie ikke har fordelingsmæssige konsekvenser.

Dertil kommer, at når den grønne check fordeles mellem barnets far og barnet mor, vil farens andel af den supplerende grønne check blive indkomstaftrappet ud fra farens indkomst og morens andel af den supplerende grønne check vil blive indkomstaftrappet ud fra morens indkomst. Efter gældende regler er det som udgangspunkt moren, der får hele ydelsen, og den indkomstaftrappes alene ud fra hendes indkomst. Denne omlægning vil samlet set føre til øget indkomstaftrapning, hvilket i princippet påvirker indkomstfordelingen – i realiteten dog kun helt marginalt.

Tabel 1. Ændring i disponibel indkomst af en ligedeling af den supplerende grønne check 0 0 0 Anm.: 2019-niveau. Indkomstdeciler og percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkomster, hvor der tages højde for stordriftsfordele.

1: Ikke ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn over 18 år, er ikke medtaget i beregningen.

Kilde: Egne beregninger på lovmodeldata.

0:000:00