svarer 
Morten Bødskov

Sundheds- og Ældreudvalget spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om kommentar til henvendelserne fra Nærbutikkernes Landsforening (NBL)

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 3, Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelserne fra Nærbutikkernes Landsforening (NBL), jf. B 3 - bilag 1.

Svar fra mandag den 2. december 2019
Nærbutikkernes Landsforening (NBL), Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation (BFR) og butikskæden NærKøb A/S har d. 1. november 2019 anmodet om foretræde for Erhvervsudvalget, og har efterfølgende d. 14. november sendt en opfølgning på deres foretræde i Skatteudvalget, jf. B 3 - bilag 1.

1.

NBL, BFR og NærKøb A/S skriver, at regeringens forslag til tobaksafgiftsforhøjelser samt forslag om udstillingsforbud og standardisering af tobakspakke vil have store konsekvenser for små- og mellemstore forhandlere i Danmark.

Det skyldes ifølge NBL, BFR og NærKøb A/S, at øget konkurrence fra grænsehandel og illegal handel som følge af de forventede prisstigninger på tobak vil ramme de små kiosker og nærbutikker i mindre danske lokalsamfund hårdt. NBL, BFR og NærKøb A/S påpeger endvidere, at den øgede grænsehandel med cigaretter vil medføre en stigning i grænsehandlen med andre produktgrupper, hvilket især vil påvirke omsætningen i danske kiosker og nærbutikker i udkantsområderne.

Kommentar Regeringen er optaget af at begrænse rygning – særligt blandt børn og unge. Regeringen har derfor foreslået en lang række initiativer, som skal bidrage hertil. Et af disse initiativer er en afgiftsforhøjelse på cigaretter og tobak, så prisen på en pakke cigaretter stiger med 10 kr. svarende til en prisstigning på ca. 25 pct. Afgiftsforhøjelsen forventes at reducere det samlede forbrug af cigaretter, selv når der tages højde for, at grænsehandlen med cigaretter og tobak må forventes at stige. Afgiftsforhøjelser på tobak forventes dog ikke at medføre afledte ændringer i grænsehandlen med andre varegrupper.

Regeringen har – ud over hensynet til børn og unge – inddraget flere hensyn i overvejelserne om niveauet for afgiftsstigningen. Regeringen har lagt vægt på, at dem, der i forvejen har mindst, og som kan have svært ved at holde op med at ryge, kan opleve en prisstigning på cigaretter som en stor økonomisk belastning. Samtidig har det indgået i regeringens overvejelser, at afgiftsforhøjelser medfører en stigning i grænsehandlen og i den illegale handel med cigaretter. Regeringen vil løbende følge udviklingen i grænsehandlen og den illegale handel med tobak.

2.

NBL, BFR og NærKøb A/S anfører ligeledes, at udstillingsforbuddet vil medføre forholdsmæssigt store engangsomkostninger, som de store detailkæder, der i vid udstrækning allerede er dækket af et frivilligt udstillingsforbud, bedre kan bære. Udstillingsforbuddet i kombination med standardiserede tobaksvarer vil ifølge NBL, BFR og NærKøb A/S øge ekspeditionstiden og pålægge butikkerne ekstra byrder, da det vil være sværere at skelne mellem de forskellige varemærker. NBL, BFR og NærKøb A/S efterspørger derfor metodefrihed i forbindelse med udstillingsforbuddet, samt at det, inspireret af erfaringer fra Storbritannien, implementeres gradvist, på en måde så de store dagligvarekæder omfattes først.

Kommentar Regeringen har også foreslået, at der indføres standardiserede cigaretpakker og krav om, at tobaksvarer skal være skjulte. Regeringen er i den forbindelse opmærksom på ikke at pålægge detailhandlen, herunder små kiosker og nærbutikker, unødige omkostninger.

Derfor vil regeringen med forslaget som udgangspunkt ikke stille krav om, at butikkerne skal anvende én specifik metode til at skjule tobaksvarerne for potentielle købere. Regeringen ønsker således som udgangspunkt at give butikkerne metodefrihed. Det er endvidere regeringens hensigt, at producentnavnet og produktnavnet kan fremgå af cigaretpakken ved en indførelse af standardiserede cigaretpakker.

3.

NBL, BFR og Nærkøb A/S foreslår en række tiltag, som skal medvirke til at sikre, at unge under 18 år ikke får fat i tobaksprodukter. De foreslår aldersverificering via betalingskort, hårdere sanktioner ved salg til mindreårige og mere kontrol hermed, mere oplysning på grundskoleniveau samt en styrket indsats mod illegal handel bl.a. på sociale medier.

Kommentar Regeringen er enig i, at der skal en række indsatser til for at mindske børn og unges efterspørgsel efter tobak, og derfor ønsker regeringen blandt andet også at indføre røgfri skoletid og skærpe forbuddet mod reklame og sponsorering. Samtidig er det selvfølgelig vigtigt, at børn og unge under 18 år ikke har mulighed for at købe tobak. Det er forhandlernes ansvar at sikre, at de ikke sælger tobak til mindreårige, og det er vigtigt, at forhandlerne løfter dét ansvar.

0:000:00