svarer 
Morten Bødskov

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om kommentar til præsentationen og notatet, som blev henholdsvis vist og udleveret ved Dansk Fjernvarmes foretræde for Skatteudvalget den 16. januar 2020

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 82, Spørgsmål 6
Ministeren bedes kommentere præsentationen og notatet som blev henholdsvis vist og udleveret ved Dansk Fjernvarmes foretræde for Skatteudvalget den 16. januar 2020, jf. L 82 - bilag 9.

Svar fra mandag den 20. januar 2020
Dansk Fjernvarme har henvendt sig til Folketingets Skatteudvalg vedrørende den politiske aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme og det lovforslag, der er fremsat den 4. december 2019 (L 82), som har til formål at udmønte dele af aftalen.

Dansk Fjernvarme har overfor Skatteudvalget fremført tre anbefalinger:

1. Lovforslaget bør stoppes og overskudsvarmeaftalen genforhandles i forbindelse med klimahandlingsplanerne.

2. Beskatningen af vederlagsfri overskudsvarme afskaffes.

3. Indførelse af bagatelgrænser for afgifts- og certificeringsordningen.

Anbefalingerne er i vidt omfang begrundet i samme synspunkter, som fremgår af henvendelse af 10. januar 2020 fra SEP Sønderjylland mv. om udnyttelsen af overskudsvarme, j L 82 - bilag 6.

Med hensyn til den første anbefaling bemærkes det, at lovforslaget udmønter dele af en bred politisk aftale indgået mellem alle Folketingets partier i foråret 2019 om at fremme udnyttelsen af overskudsvarme.

I forlængelse heraf arbejdes der i regeringens klimahandlingsplan med en bred vifte af initiativer, der kan reducere C 2 -udledningerne. Udnyttelse af overskudsvarme kan potentielt indgå i det videre arbejde.

For så vidt angår den anden anbefaling bemærkes det, at baggrunden for omlægningen bl.a. er, at den nugældende vederlagsbeskatning giver anledning til usikkerhed i relation til, hvilke omkostninger der skal medregnes i vederlaget, hvilket gør afgiften vanskelig at administrere og giver usikre rammevilkår i forhold til at investere i udnyttelsen af overskudsvarme.

I relation den tredje anbefaling bemærkes, at det endnu ikke er endeligt fastlagt, hvilke forpligtelser virksomhederne skal leve op til for at være berettiget til at anvende den lavere afgiftssats på 10 kr. pr. GJ for overskudsvarme omfattet af certificeringsordningen.

Dette skal indgå i et lovforslag om ændring af lov om varmeforsyning, som fremsættes af klima-, energi- og forsyningsministeren.

Herudover henvises til besvarelsen af SAU L 82 - spørgsmål 3.

0:000:00