Louise Schack Elholm
 svarer 
Morten Bødskov

Louise Schack Elholm (V) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, hvorfor man i lovforslaget går længere i overgangsbestemmelserne, end man gjorde i aftalen

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 82, Spørgsmål 7
Hvorfor går man i lovforslaget længere i overgangsbestemmelserne, end man gjorde i aftalen, jf. høringssvar fra Hedensted Fjernvarme.

Svar fra torsdag den 23. januar 2020
Af høringssvaret fra Hedensted Fjernvarme fremgår det, at lovforslagets betingelse for at blive omfattet af overgangsordningen, hvor eksisterende leverancer af overskudsvarme kan anvende de gældende regler, er en skærpelse af aftaleteksten, idet det fremgår af lovforslaget, at første levering af overskudsvarme skal have fundet sted senest den 31. december 2019.

Det fremgår af aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme, at aftaleparterne er enige om, at der for anlæg, som ikke er omfattet af afgiftsfritagelsen givet til anlæg fra før 1995, gives mulighed for fastlåsning af overskudsvarmeafgift i 15 år for eksisterende ekstern overskudsvarme, og at muligheden gælder for eksisterende leverancer af overskudsvarme.

Intentionen med overgangsordningen er at skabe sikkerhed om allerede igangsatte projekter og sikre, at virksomheder, der har investeret i tillid til gældende regler, ikke bliver ramt af markant anderledes afgiftsregler, ligesom forbrugerne kan have sikkerhed for, at varmepriserne ikke ændrer sig som følger af omlægningen.

Ved at stille krav om, at der inden for en rimelig frist er foretaget en fysisk leverance af overskudsvarme sikres det, at det er eksisterende leverancer af overskudsvarme, der omfattes af overgangsordningen.

Det blev i forbindelse med høringsprocessen anerkendt, at en frist til den 31. december 2019 for, hvornår der senest skulle være der sket en fysisk leverance af overskudsvarme for at være omfattet af overgangsordningen, ikke gav tilstrækkelig tid til at færdiggøre allerede igangsatte overskudsvarmeprojekter. I det fremsatte lovforslag er fristen derfor ændret til den 31. december 2020.

Høringssvaret fra Hedensted Fjernvarme anses derved for imødekommet for så vidt angår betingelserne for at være omfattet af overgangsordningen.

0:000:00