Pernille Vermund
 svarer 
Nick Hækkerup

Pernille Vermund (NB) spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at de foreslåede strafskærpelser fordobles

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 130, Spørgsmål 8
Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at de foreslåede strafskærpelser fordobles, således at skærpelserne som udgangspunkt bliver på 4 år i stedet for 2 år, dog således at strafferammen ikke forhøjes yderligere, hvor det er irrelevant, f.eks. hvor strafferammen allerede foreslås skærpet til livstid, og vil ministeren redegøre for sin holdning til et sådant ændringsforslag?

Svar fra tirsdag den 12. maj 2020
1.

Som det nærmere fremgår af pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 2, nr. 7, nr. nr. 8, nr. 11 og nr. 14, at forhøje strafferammerne fra 10 år til 12 års fængsel i straffelovens § 101 a, stk. 1, 1. pkt. og stk. 2, 1. pkt., § 114 b, § 114 c, stk. 1, 1. pkt. og stk. 3, 2. pkt., § 114 d, stk. 1, 1. pkt., og § 114 e, 2. pkt. Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås det, at den skærpede sidestrafferamme i straffelovens § 114 c, stk. 3, 2. pkt., forhøjes fra fængsel indtil 16 år til fængsel indtil livstid.

Endvidere foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 9, nr. 12, nr. 13, nr. 15 og nr. 17-19, at forhøje strafferammerne fra 6 år til 8 års fængsel i straffelovens § 114 c, stk. 2 og stk. 3, 1. pkt., § 114 d, stk. 2 og 3, § 114 e, 1. pkt., § 114 f, § 114 h, § 114 i og § 114 j, stk. 1.

Ligeledes foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 16 og nr. 21, at forhøje strafferammerne i straffelovens § 114 g og § 136, stk. 2, fra fængsel indtil 2 år til fængsel indtil 3 år.

Det foreslås herudover med lovforslagets § 1, nr. 6, at forhøje strafferammen i straffelovens § 114 a, 1. pkt., fra med indtil det halve til indtil det dobbelte.

Strafferammerne i straffelovens § 101 a, stk. 1, 2. pkt., og § 114, stk. 1-3, der allerede er fængsel indtil på livstid, foreslås ikke hævet med lovforslaget.

2.

Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at de foreslåede forhøjelser af strafferammerne i straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j og § 136, stk. 2, forhøjes med som udgangspunkt 4 år – svarende til omkring det dobbelte af de foreslåede 2 strafskærpelser – dog således at strafferammerne ikke forhøjes yderligere, hvor det er irrelevant.

Et sådant ændringsforslag kan formuleres som anført nedenfor.

Regeringen finder, at lovforslaget i sin nuværende udformning sikrer den rette balance mellem forbrydelsernes alvor og behovet for en styrkelse af det strafferetlige værn mod terrorisme, og regeringen kan derfor ikke støtte et sådant ændringsforslag. Der er herved også lagt vægt på, at strafferammerne og strafniveauet forsat skal afspejle strafværdigheden af de enkelte forbrydelser. Med lovforslaget er den eksisterende balance mellem strafferammen for selve terrorhandlingerne i straffelovens § 114 og de strafferammer, der bør gælde for bistandsforbrydelserne i form af finansiering, hvervning og oplæring mv. til terrorhandlingerne, således videreført.

Ændringsforslag til lov om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre terrordømte) (L 130) f (…):

udgår »og stk. 2, 1. pkt.,« og »12 år« ændres til: »16 år«.

nr. 01:

»01. I § 101 a, stk. 2, 1. pkt., ændres »10 år« til: »12 år«.

ændres »12 år« til: »16 år«.

ændres »8 år« til: »10 år«.

ændres »3 år« til: »4 år«.

[Forhøjelse af strafferammen]

3 Bemærkninger Til nr. 00-04 Med ændringsforslaget foreslås det for det første, at strafferammerne i straffelovens § 101 a, stk. 1, 1. pkt., og § 114 b forhøjes til fængsel indtil 16 år.

Dette indebærer, at de gældende strafferammer på fængsel indtil 10 år forhøjes med seks år frem for de foreslåede to år i lovforslagets § 1, nr. 1 og nr. 7. Det bemærkes, at der efter straffeloven ikke er praksis for strafferammer på 14 års fængsel.

For det andet foreslås det med ændringsforslaget, at strafferammerne i straffelovens § 114 c, stk. 2 og stk. 3, 1. pkt., § 114 d, stk. 2 og 3, § 114 e, 1. pkt., § 114 f, § 114 h, § 114 i og § 114 j, stk. 1, forhøjes til fængsel indtil 10 år. Dette indebærer, at de gældende strafferammer på fængsel indtil 6 år forhøjes med fire år frem for de foreslåede to år i lovforslagets § 1, nr. 9, nr.

12, nr. 13, nr. 15 og nr. 17-19.

For det tredje foreslås det med ændringsforslaget, at strafferammerne i straffelovens § 114 g og § 136, stk. 2, forhøjes til fængsel indtil 4 år. Dette indebærer, at de gældende strafferammer på fængsel indtil 2 år forhøjes med det dobbelte i forhold til de foreslåede skærpelser i lovforslagets § 1, nr. 16 og nr. 21.

Det bemærkes, at strafferammen i straffelovens § 114 a ikke foreslås yderligere forhøjet med ændringsforslaget, idet det med lovforslagets § 1, nr. 6, allerede foreslås, at strafferammen forhøjes fra med indtil det halve til indtil det dobbelte.

Ligeledes foreslås strafferammerne i straffelovens § 101 a, stk. 2, 1. pkt., §

114 c, stk. 1, 1. pkt. og stk. 3, 2. pkt., § 114 d, stk. 1, 1. pkt. og § 114 e, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 2, nr. 8, nr. 11 og nr. 14, ikke yderligere forhøjet med ændringsforslaget. De pågældende bestemmelser indeholder således allerede skærpede sidestrafferammer, der indebærer, at straffen under særligt skærpende omstændigheder kan stige til fængsel indtil 16 år. En forhøjelse af normalstrafferammen fra de foreslåede 12 års fængsel til 16 års fængsel, jf. ovenfor, ville således overflødiggøre sidestrafferammerne.

Det bemærkes i forlængelse heraf, at de skærpede sidestraffer generelt ikke forhøjes med lovforslaget, idet §§ 114 c-114 e er subsidiære i forhold til terrorbestemmelsen i straffelovens § 114, der allerede har en strafferamme 4 på fængsel indtil livstid. For så vidt angår straffelovens § 101 a, stk. 2, 1. pkt. hæves den skærpede sidestrafferamme i bestemmelsen ikke. Baggrunden er et ønske om at fastholde sondringen mellem hovedforbrydelsen (stk.

1) og bistandsforbrydelsen (stk. 2). Med lovforslagets § 1, nr. 10 foreslås det dog at forhøje den skærpede sidestrafferamme i straffelovens § 114 c, stk. 3, 2. pkt., fra fængsel indtil 16 år til fængsel indtil livstid. Dette skyldes, at den pågældende sidestrafferamme omhandler deltagelse i kamphandlinger, hvorfor der er fundet behov for at skærpe yderligere på dette område.

Det bemærkes, at den skærpede sidestrafferamme i straffelovens § 114 e, 2. pkt. tillige omfatter deltagelse i kamphandlinger, men at denne bestemmelse er subsidiær i forhold til straffelovens §§ 114 og 114 c.

5
0:000:00