Mai Villadsen
 svarer 
Lea Wermelin

Mai Villadsen (EL) spørger miljøministeren, Lea Wermelin, om slettefrister når der skal foretages manuel behandling og når det handler om udenlandske køretøjer

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 170, Spørgsmål 15
Som lovforslaget er udformet, forekommer slettefristerne som upræcise, når der skal foretages manuel behandling og når det handler om udenlandske køretøjer. Vil ministeren medvirke til, at der her anføres præcise regler for sletning, og vil ministeren i benægtende fald yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med bemærkninger, som f.eks. fastlægger, at data skal slettes enten efter 1 måned, dog senest en uge efter at den pågældende sag er afklaret, det vil sige, at myndighederne har op til 1 måned til at klarlægge, om en sag, der kræver manuel behandling eller handler om et udenlandsk køretøj, opfylder reglerne?

Svar fra mandag den 18. maj 2020
Jeg har drøftet spørgsmålet med transportministeren, og vi er enige om, at databeskyttelse har været et grundlæggende paramenter for design af det digitale håndhævelsessystem for miljøzoner.

Størstedelen af de nummerpladebilleder, der tages af systemet, slettes inden for få sekunder. Det gælder især for de danske køretøjer, hvor data indhentes fra Køretøjsregisteret (det såkaldte DMR) til at vurdere, om køretøjet opfylder kravene for kørsel i miljøzonen. For så vidt angår de udenlandske køretøjer, vil der være en større procentdel, der skal vurderes ved kontakt med udenlandske motorregistre, hvilket forventes at kunne tage op til 10 dage. For både udenlandske og danske køretøjer vil der være nummerpladebilleder, som systemet ikke kan læse automatisk. Det drejer sig om ca. 1,5-2 pct. af billederne. I disse tilfælde skal billederne vurderes manuelt.

Databeskyttelsesforordningen indeholder et krav om, at personoplysninger skal opbevares på en sådan måde, at det ikke er muligt at identificere de registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger behandles. Der er ikke i databeskyttelsesforordningen fastsat frister for, hvor længe personoplysninger må opbevares.

Opbevaring af billeder af nummerplader skal leve op til databeskyttelsesforordningens krav.

Vi er enige i, at der skal være klare retningslinjer for, hvornår billeder af nummerplader slettes. Frister for sletning af billederne er beskrevet i lovbemærkningerne til § 17 a, stk. 2, i lov om Sund og Bælt Holding A/S, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, på side 38 og 39.

Det fremgår således af lovbemærkningerne, at i de tilfælde, hvor der foretages en manuel behandling af billedet af nummerpladen, vil Sund og Bælt Holding A/S slette billedet inden for en periode på op til overholder kravene for at køre i miljøzonen. Det fremgår endvidere, at billederne af udenlandske køretøjer slettes, når det er konstateret, at vedkommende overholder reglerne, hvilket forventes at kunne ske inden for 10 dage. Hvis billedet af det udenlandske køretøjs nummerplade kræver manuel behandling, vil billedet blive slettet inden for de 60 dage, med mindre det viser sig, at køretøjet ikke overholder kravene.

De 60 dage er en absolut frist for, hvor længe oplysningerne, for så vidt angår køretøjer, som opfylder reglerne for at køre i miljøzonerne, kan opbevares i Sund og Bælt Holding A/S’ systemer. Forslaget om 60 dage skal også ses i sammenhæng med, at også Miljøstyrelsen skal have mulighed for at vurdere, om køretøjerne overholder reglerne, inden billederne slettes i Sund og Bælt Holding A/S’ systemer.

Det bemærkes, at nummerpladegenkendelsessystemet automatisk vil sløre evt. billeder af fører eller passagerer, som måtte være kommet med på billedet af køretøjets nummerplade.

Sund og Bælt Holding A/S har endnu ikke erfaringer med at indhente oplysninger om køretøjsejere hos udenlandske myndigheder i forbindelse med miljøzoneordningen. Sund og Bælt Holding A/S ved derfor heller ikke, hvor lang tid det vil tage at indhente de relevante oplysninger, herunder om det i enkelte tilfælde vil være nødvendigt at gå ud over de 10 dage. Det vurderes derfor ikke at være hensigtsmæssigt at fastlægge absolutte frister for indhentelse af oplysninger om udenlandske køretøjer, før vi har fået erfaringer med ordningen.

Det er vores vurdering, at fristerne for sletning af billederne er klart beskrevet i lovbemærkningerne, og at der således ikke er behov for et ændringsforslag. Hvis der fortsat er et ønske om ændringsforslag, medvirker vi gerne til udarbejdelsen.

Det vurderes derfor ikke at være hensigtsmæssigt Lea Wermelin / Nina Møller Porst
0:000:00