Hans Andersen (V) spørger beskæftigelsesministeren, Peter Hummelgaard, hvilke krav der vil blive stillet til karakteren af dokumentation af arbejde for, at det kan tælle med i opgørelsen af beskæftigelseskravet på minimum 42 år
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
Beskæftigelse som lønmodtager kan ud over de data, som ATP indhenter fra eksisterende registre, også dokumenteres ved lønsedler, udbetalingsspecifikationer, ansættelsesaftaler/beviser, skatteoplysninger, oplysninger fra andre EU/EØS-lande i form af f.eks. indbetalinger af arbejdsmarkedspension m Der vil på bekendtgørelsesniveau blive fastsat nærmere regler om krav til dokumentationen. Men for ikke at afskære borgeren fra at indsende relevant dokumentation, vil der ikke blive lavet en udtømmende liste over, hvilken dokumentation, som kan anvendes i forhold til at dokumentere beskæftigelse. Ud over de muligheder, som vil blive beskrevet nærmere i bekendtgørelsen, vil borgeren således have mulighed for at supplere med andre oplysninger. Udbetaling Danmark vil derfor i nogle tilfælde skulle foretage en skønsmæssig vurdering af, hvorvidt en persons beskæftigelse er sandsynliggjort ved den dokumentation, som den pågældende har indsendt.