Alex Vanopslagh
 svarer 
Astrid Krag

Alex Vanopslagh (LA) spørger social- og indenrigsministeren, Astrid Krag, om ministeren yde teknisk bistand med at udarbejde to ændringsforslag til lovforslaget

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 91, Spørgsmål 7
Vil ministeren yde teknisk bistand med at udarbejde to ændringsforslag til lovforslaget?

Det drejer sig om følgende:

– Ændringsforslag der hæver loftet for, hvor meget man må tjene med det sociale frikort til 40.000 kr.

– Ændringsforslag der fjerner kravet om, at man skal have et CVR-nummer, for at kunne hyre frijobbere, således at private ville kunne hyre frijobbere til f.eks. rengøring eller lign.

Svar fra torsdag den 10. december 2020
”Vil ministeren yde teknisk bistand med at udarbejde to ændringsforslag til lovforslaget? Det drejer sig om følgende:

– Ændringsforslag der hæver loftet for, hvor meget man må tjene med det sociale frikort til 40.000 kr.

– Ændringsforslag der fjerner kravet om, at man skal have et CVR-nummer, for at kunne hyre frijobbere, således at private ville kunne hyre frijobbere til f.eks. rengøring eller lign.” Svar:

Der anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag, hvormed loftet over, hvor meget man må tjene med det sociale frikort, hæves til 40.000 kr., og hvormed kravet om, at man skal have et CVR-nummer for at kunne ansætte en borger med et socialt frikort, fjernes. Et udkast til ændringsforslag med dette indhold er vedlagt.

Jeg vil dog gøre opmærksom på, at ændringsforslagene vil medføre udgifter til det offentlige, som ikke vurderes at kunne holdes inden for den afsatte økonomiske ramme, som afsat i Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024.

Hvis det lægges til grund, at ændringer vil øge den gennemsnitlige udbetalte løn under det sociale frikort med 50 pct., så vurderes udgifterne forbundet med skattemæssigt mindre provenu ikke at kunne holdes inden for en ramme på 1 mio. kr. Dertil kommer øgede udgifter forbundet med mindre modregning i offentlig ydelser, som med betydelig usikkerhed skønnes at udgøre ca. 2 mio. kr., hvis samme antagelse lægges til grund.

Der skal samtidig findes en løsning på, hvordan indtægt på baggrund af et socialt frikort kan registreres, når ansættelsen er ved privatpersoner. It-understøttelsen af det sociale frikort er i dag udarbejdet med udgangspunkt i, at arbejdsgivere skal indberette oplysninger til kommunen via virksomhedens CVR-nr. Forslaget indebærer dermed, at der vil skulle foretages større justeringer i it-løsningen. Det vil ikke være muligt at have en løsning klar til at kunne træde i kraft 1. januar 2021. Der vil desuden være udgifter forbundet med en videreudvikling af it-løsningen.

Jeg vil endvidere fremhæve, at hvis en privatperson ansætter en borger med et socialt frikort, kommer de samme arbejdsgiverforpligtelser til at gælde, som hvis det var en virksomhed, der ansatte den pågældende, f.eks. i forhold ferie, ansættelsesbevis osv.

Arbejdsgiverforpligtelserne er også omtalt i bemærkningerne til den gældende Lov om forsøg med et socialt frikort.

Det er min forståelse, at vi med aftalen om udmøntningen af reserven til social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2021-2024 har aftalt, at der skal foretages en simpel forlængelse af forsøgsordningen, hvor de nuværende vilkår for ordningen videreføres. Det bryder ændringsforslagene med.

På den baggrund kan jeg ikke bakke op om ændringsforslaget.

Jeg vil dog gerne sørge for, at der i beslutningsgrundlaget for forhandlingerne om videreførelse og videreudvikling af ordningen efter forsøgsperioden også vil indgå en vurdering af konsekvenserne af en hævet beløbsgrænse og af, at frikortet kan anvendes til ansættelser hos privatpersoner.
0:000:00