Lars Boje Mathiesen
 svarer 
Peter Hummelgaard

Lars Boje Mathiesen (NB) spørger beskæftigelsesministeren, Peter Hummelgaard, om opdatere svaret på L 104 - svar på spm. 1, så deltidskorrektion udgår

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 104, Spørgsmål 7
Vil ministeren opdatere svaret på L 104 - svar på spm. 1, så deltidskorrektion udgår?

Svar fra mandag den 14. december 2020
”Vil ministeren opdatere svaret på L 104 - svar på spm. 1, så deltidskorrektion udgår?” Svar:

Jeg fremsender hermed som ønsket af spørger en opdateret besvarelse af svar på spm. 1 til L 104, så deltidskorrektion udgår. Der er markeret med overskrifter og kursiv skrift, hvor afsnit i svaret er opdateret i forhold til svar på spm. 1 til L104.

Med Aftale om en ny ret til tidlig pension fra oktober 2020 indføres en ny ret til tidlig pension, som skal give dem, der er startet tidligst på arbejdsmarkedet og som har haft et langt og ofte hårdt arbejdsliv, mulighed for en værdig tilbagetrækning, inden de er slidt helt ned.

Retten til tidlig pension baseres på anciennitet på arbejdsmarkedet som objektivt kriterie, hvor anciennitet på arbejdsmarkedet opgøres som perioder i beskæftigelse (herunder støttet beskæftigelse og beskæftigelse med løntilskud), på dagpenge, sygedagpenge, barselsdagpenge, ledighedsydelse og praktik/skolepraktik. Derudover tæller perioder som selvstændig og perioder under uddannelse efter det fyldte 40. år også med.

På den måde spørgsmålet er formuleret er det valgt at opgøre den gennemsnitlige akkumuleret erhvervserfaring, som anciennitet akkumuleret fra lønmodtagerbeskæftigelse, samt selvstændig virksomhed. Derudover er der valgt at tage udgangspunkt i den gennemsnitlige erhvervserfaring for de personer, som forventes at opnå ret til tidlig pension i 2022, som vil være det første år ordningen eksisterer. Den gennemsnitlige erhvervserfaring opgøres fra det det fyldte 16. år til det fyldte 61. år.

Den statistiske metode til at fremskrive berettigede i Aftale om en ny ret til tidlig pension er ikke eksplicit opdelt på de forskellige elementer, der indgår i anciennitets-optællingen. Der er derfor valgt at tage udgangspunkt i de berettigedes registrerede akkumulerede anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse, samt selvstændig virksomhed frem til og med 2018. Dertil er der tillagt et skøn over beskæftigelse fra udlandet.

For enkelte af de yngre årgange, som forventes at kunne gå på tidlig pension i 2022, gælder det, at de er under 61 år ved udgangen af 2018. Det betyder, at de stadig har tid tilbage, hvor de har mulighed for at akkumulere anciennitet, herunder fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed. Det er i opgørelsen derfor valgt at tage afsæt i årgang 1957, som vil være fyldt 61 år inden udgangen af 2018. Anciennitet for lønmodtagerbeskæftigelse opgøres dog på baggrund af ATPindbetalinger og for årgang 1957 var aldersgrænsen for, hvornår der blev indbetalt ATP, 18 år. Det betyder, at der mangler beskæftigelsesoplysninger på baggrund af administrative registre fra da de var 16-17 år.

Opdateret besvarelse i forhold til svar på L 104 – spm. 1 Anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed er opgjort på følgende to måder:

1. I den første opgørelse er anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed opgjort på samme måde som i Aftale om en ny ret til tidlig pension. Det betyder, at lønmodtagerbeskæftigelse er deltidskorrigeret fra det 18. år, mens selvstændige har mulighed for at flytte anciennitet (med visse begrænsninger) fra et givet kalenderår med overskud over dagpengegrænsen til år, hvor der ikke er opnået fuld anciennitet som selvstændig. Opgørelsen viser dermed hvor meget anciennitet, der tildeles for lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed i Aftale om en ny ret til tidlig pension. Dertil er der tillagt et skøn over beskæftigelse fra udlandet.

2. I den anden opgørelse er anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse ikke deltidskorrigeret fra det 18. år og selvstændige har ikke mulighed for at flytte anciennitet (med visse begrænsninger) fra et givet kalenderår med overskud over dagpengegrænsen til år, hvor der ikke er opnået fuld anciennitet som selvstændig. Opgørelsen viser dermed antal fuldtidsår, som personer i årgang 1957 i gennemsnit har været i lønmodtagerbeskæftigelse og/eller selvstændig virksomhed. Dertil er der tillagt et skøn over beskæftigelse fra udlandet.

For at give det mest retvisende sammenligningsgrundlag, er det valgt at sammenligne den gennemsnitlige erhvervserfaring for de personer i årgang 1957, som hhv.

forventes og ikke forventes at opnå ret til tidlig pension i 2022, samt den gennemsnitlige erhvervserfaring samlet set for årgangen. Hele årgang 1957 opnår ret til folkepension i 2024. Den gennemsnitlige erhvervserfaring opgøres derfor ikke frem til folkepensionsalderen for nogle af grupperne, da det vil gøre tallene usammenlignelig med den gennemsnitlige erhvervserfaring for de personer, som forventes at få ret til tidlig pension, hvor anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed kun er opgjort frem til det fyldte 61. år.

Opdateret bevarelse i forhold til svar på L 104 – spm. 1 Den gennemsnitlige erhvervserfaring (akkumuleret fra det fyldte 16. år til det fyldte 61. år) for personer i årgang 1957 er 35,0 år, jf. tabel 1. Ses der i stedet på antallet af fuldtidsår (opgørelse uden deltidskorrektion af lønmodtagerbeskæftigelse og 2 uden selvstændiges mulighed for at flytte anciennitet), så har denne gruppe 32,7 år som lønmodtager eller selvstændig.

For de personer i årgang 1957, som forventes at få ret til tidlig pension i 2022, selv hvis retten først kan benyttes i de efterfølgende år, er den gennemsnitlige erhvervserfaring 41,3 år. De får ret til tidlig pension, da de i Aftale om en ny ret til tidlig pension tildeles 1,125 års ekstra anciennitet, da der mangler beskæftigelsesoplysninger på baggrund af administrative registre fra da de var 16-17 år. Ses i stedet på antallet af fuldtidsår, så har denne gruppe i gennemsnit akkumuleret 39,2 år som lønmodtager eller selvstændig. Når anciennitet ikke opgøres ud fra fuldtidsår i Aftale om en ny ret til tidlig pension så skyldes det et ønske om en reel lige adgang for kvinder og mænd. En opgørelse ud fra fuldtidsår vil betyde, at det vil være vanskeligere for kvinder at opnå ret til tidlig pension, da kvinder oftere arbejder på deltid end mænd.

Den gennemsnitlige erhvervserfaring er væsentlig lavere for den del af årgang 1957, som ikke opnår ret til tidlig pension. De har i gennemsnit akkumuleret 30,9 år fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed. Ses i stedet på antal fuldtidsår, så har denne gruppe i gennemsnit akkumuleret 28,5 år som lønmodtager eller selvstændig.

For de 1.000 personer i årgang 1957 med mindst erhvervserfaring, som forventes at få ret til tidlig pension i 2022, er den gennemsnitlige erhververfaring 33,1 år.

Det er en forholdsvis lille gruppe sammenlignet med alle i årgang 1957, som forventes at få ret til tidlig pension. Gruppen får ret til tidlig pension, da de tildeles 1,125 års ekstra anciennitet på grund af manglende beskæftigelsesoplysninger fra da de var 16-17 år og derudover har de samtidig fra det fyldte 16. år til det fyldte 61. år haft perioder på dagpenge, sygedagpenge, barselsdagpenge, ledighedsydelse, praktik/skolepraktik og/eller perioder på uddannelse efter det fyldte 40. år.

Ses i stedet på antallet af fuldtidsår, så har denne gruppe på 1.000 personer i gennemsnit akkumuleret 28,5 år som lønmodtager eller selvstændig.

Tabel 1 Erhvervserfaring akkumuleret fra lønmodtagerbeskæftigelse og selvstændig virksomhed Gennemsnitlig erhvervserfaring, hvor anciennitet fra lønmodtagerbeGennemsnitlig erhvervserfaskæftigelse og selvstændig virksomring, målt i antal hele år 2 hed er opgjort som i Aftale om en ny ret til tidlig pension 1 Hele årgang 1957 - Heraf dem, som forventes at få ret til tidlig pension i 2022 - Heraf dem, som ikke forventes at få ret til tidlig pension i 2022 35,0 år 41,3 år 30,9 år 32,7 år 39,2 år 28,5 år 3 Anm.: 1) Opgørelsen inkluderer anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse (herunder støttet beskæftigelse og beskæftigelse i løntilskud) og selvstændig virksomhed, som er opgjort efter de samme principper som i Aftale om en ny ret til tidlig pension.

Dertil er der tillagt et skøn over beskæftigelse fra udlandet.

2) Opgørelsen inkluderer anciennitet fra lønmodtagerbeskæftigelse (herunder støttet beskæftigelse og beskæftigelse i løntilskud) og selvstændig virksomhed målt i antal hele år. Dvs. at lønmodtagerbeskæftigelsen ikke er deltidskorrigeret fra det 18. år og selvstændige har ikke muligheden for at flytte anciennitet (med visse begrænsninger) fra et givet kalenderår med overskud over dagpengegrænsen til år, hvor der ikke er opnået fuld anciennitet som selvstændig. Dertil er der tillagt et skøn over beskæftigelse fra udlandet.

Opgjort for hhv. berettigede og ikke berettigede personer, som er i alderen for tidlig pension, selv hvis retten først kan benyttes i de efterfølgende år.

Kilde: Beskæftigelsesministeriets egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative oplysninger om individuelle ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
0:000:00