Torsten Schack Pedersen
 svarer 
Simon Kollerup

Torsten Schack Pedersen (V) spørger erhvervsministeren, Simon Kollerup, om at bekræfte, Unctad og OECD begge anbefaler, at uafhængigheden af et organ som Konkurrencerådet styrkes ved at have en ordning, hvor medlemmer af et sådant uafhængigt organ ikke kan genudpeges

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 116, Spørgsmål 10
Kan ministeren bekræfte, Unctad og OECD begge anbefaler, at uafhængigheden af et organ som Konkurrencerådet styrkes ved at have en ordning, hvor medlemmer af et sådant uafhængigt organ ikke kan genudpeges?

Svar fra mandag den 25. januar 2021
Jeg vil indledningsvis gerne bemærke, at Konkurrencerådets uafhængighed, der er lovfæstet, bevirker, at Konkurrencerådets medlemmer ikke må modtage instruktion fra erhvervsministeren. Desuden er der ikke offentlighed om, hvad enkeltmedlemmer i Konkurrencerådet måtte mene om en konkret sag, ligesom medlemmerne i øvrigt har tavshedspligt. Disse rammer for arbejdet sikrer, at rådets medlemmer ikke påvirkes af politiske eller andre uvedkommende hensyn, og det vurderes, at det i praksis næppe vil have nogen særlig betydning for uafhængigheden, om et medlem herudover kan genudpeges eller ej.

OECD og UNCTAD har på det mere generelle plan udtalt sig om genudpegningsspørgsmålet. Følgende fremgår af UNCTAD’s publikation fra 2016 “Good Governance Guidelines: Independence and Transparency”:

“It is generally said that the appointment of competition officials by a minister is less conducive to independence than appointment procedures that provide for the participation of representatives of more than one Government branch. In addition, it is assumed that competition officials whose terms are not renewable and cannot be removed from office except by legal procedure have less of an incentive to please those who appointed them.” Videre fremgår følgende af notat om “Independence of Competition Authorities – From Design to practices” fra OECD’s konference “Global Forum on Competition” i 2016:

“As regards the duration of the term of office, longer terms are seen by many to be more in line with the principle of independence. In particular, terms of appointments which are longer than the term of the appointing authority are more likely to promote decision making independence. Similarly, non-renewable terms are preferable as otherwise the appointed person may tend to please the appointer in order to be re-selected.” Der er ikke imidlertid ikke kendskab til, at der fra OECD eller andre internationale organisationer skulle være afgivet konkrete anbefalinger til Danmark om, at medlemmer af Konkurrencerådet ikke skulle kunne genudpeges.

I 2015 gennemførte OECD på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens anmodning et uafhængigt peer review, hvor OECD vurderede de danske konkurrencemyndigheder, deres institutionelle rammer og den danske lovgivning på konkurrenceområdet. På baggrund af gennemgangen i 2015 havde OECD i deres anbefalinger ikke forslag, der var rettet mod Konkurrencerådets uafhængighed og muligheden for genudpegning.
0:000:00