svarer 
Trine Bramsen

Transportudvalget spørger transportministeren, Trine Bramsen, om kommentar til henvendelse af 3/3-22 fra Handicaprådet Skanderborg vedrørende tilgængelig til ladestandere for personer med handicap

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 112, Spørgsmål 4
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3/3-22 fra Handicaprådet Skanderborg vedrørende tilgængelig til ladestandere for personer med handicap, jf. L 112 - bilag 6?

Svar fra tirsdag den 15. marts 2022
Anvendelsen af begrebet om ”offentlig tilgængelighed” i forslag til lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport har baggrund i, at loven implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU af 22. oktober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer. Offentlig tilgængelighed drejer sig i direktivets forstand og derfor også i lovforslaget om, hvilke typer af forretningsvilkår operatører af ladestationer stiller op for brugerne.

Tilgængelighed til ladestationer for personer med bevægelseshandicap er et af mange forhold, der selvfølgelig også skal være i orden, når vi gennemfører en gennemgribende grøn omstilling af transportsektoren. Reguleringsmæssigt er det min opfattelse, at det vil kunne ske gennem Danmarks kommende implementering af EU’s tilgængelighedsdirektiv, som medfører, at en række produkter og tjenester fra 28. juni 2025 skal leve op til nye tilgængelighedskrav, så de bliver lettere at anvende for personer med handicap.

Dansk lovgivning skal være tilpasset direktivet senest 28. juni 2022.

Det er Sikkerhedsstyrelsens vurdering, at ladestationer ikke i sig selv er omfattet af bestemmelserne i tilgængelighedsdirektivet. Det er betalingsterminaler til gengæld, hvorved de evt. tilknyttede betalingsterminaler til ladestationer formentlig er omfattet af direktivet. I praksis vil tilgængeligheden til ladestationer blive bestemt af Side reguleringen i et samspil med de ønsker til tilgængelighed ved ladestationer, som bliver fastsat af offentlige og private ordregivere og de private operatører, der kommer til at drive de offentligt tilgængelige ladestationer i Danmark.

På Transportministeriets område er bl.a. Vejdirektoratet ansvarlig for at gennemføre udbud af ladestationer. I de seks ladeparker langs statsvejnettet, som vil åbne senere i 2022, vil Vejdirektoratet stillet følgende krav om tilgængelighed:



Operatøren skal sikre, at lejearealets fysiske udformning, herunder en eventuel fysisk betalingsfunktion, tilpasses således, at personer med nedsat funktionsevne, herunder kørestolsbrugere, egenhændigt kan anvende ladeparken Operatøren skal sikre, at ladeparken har en høj funktionalitet og brugervenlighed, således at slutbrugernes adgang til ladeparken er uhindret, at det for brugerne er nemt at tilslutte og afkoble el-bilen til ladepunktet, og at betalingen for slutbrugerne sker ubesværet.



Der vil blive udrullet mange ladestationer i 2022 og i de følgende år. Det er et fokuspunkt for mig, at både de gode og de mindre gode løsninger med at bruge de nye ladestationer for personer med bevægelseshandicap bliver opsamlet, sådan at de kan indgå i den videre udrulning af ladestationer. Jeg vil derfor tage et møde med de relevante handicaporganisationer, så vi kan sikre os, at erfaringerne bliver indsamlet, og at får udbredt viden om tilgængelighed til ladestationer.
0:000:00