Kommuner har taget problembarnet VISO til sig

NYHED: Langt de fleste kommuner bruger nu det udskældte VISO. Glædeligt, siger velfærdsministeren, mens SF og Danske Handicaporganisationer vil holde skarpt øje med kvaliteten.
Kommunerne er blevet bedre til at bruge VISO til at få rådgivning om handicapproblemer, viser nye tal.
Kommunerne er blevet bedre til at bruge VISO til at få rådgivning om handicapproblemer, viser nye tal.Foto: colourbox.com
Anders Heissel

Vi skal følge det meget nøje og puste dem alle i nakken, så vi har sikkerhed for, at de mange millioner, der bruges på VISO, bruges konstruktivt for de mennesker, der har handicaps.

Anne Baastrup
SF's handicapordfører
Fakta

Fakta om VISO:

VISO står for den nationale VIdens - og SpecialrådgivningsOrganisation

Siden starten i 2007 har VISO modtaget 3.398 henvendelser fra kommunerne.

Efter en svært start bruger de fleste kommuner nu VISO, der tidligere har mødt stor politisk kritik.

Det viser nye tal fra VISO, som bliver offentliggjort i dag torsdag.

I løbet af de seneste halve år har VISO oplevet en markant stigning i henvendelser fra kommunerne, så der nu er 97 ud af 98 kommuner, der har henvendt sig til VISO, og 90 af dem har modtaget rådgivning i en eller flere sager. Det første halve år af VISOs levetid i 2007 var der 619 henvendelser, mens VISO det første halve år af 2008 havde 1.268 henvendelser.

Altinget logoSocial
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget social kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00