Debat

Center: Sverigesmodellen viser, at sags­behandling ikke er nok til at øge trivsel

DEBAT: Aarhus Kommunes test af Sverigesmodellen på handicapområdet viser, at sagsbehandling er godt at investere i, men ikke øger borgernes trivsel, skriver ansvarlige for evaluering. 

Ny evaluering af Sverigesmodellen bidrager med ny viden om effekterne af modellen, som ikke har været dokumenteret tidligere, skriver ansvarlige for evalueringen.
Ny evaluering af Sverigesmodellen bidrager med ny viden om effekterne af modellen, som ikke har været dokumenteret tidligere, skriver ansvarlige for evalueringen.Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix
Marie Lagoni Pedersen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Simon Østergaard Møller, Marie Høstrup og Sofie Ilsvard
Daglig leder, konsulent og projektleder, Metodecentret

Den såkaldte Sverigesmodel har siden sin introduktion i 2013 vundet stor udbredelse på det specialiserede børne- og ungeområde i danske kommuner.

Modellen prioriterer, at socialrådgivere på det sociale myndighedsområde har markant færre sager og bruger mere tid på at opbygge en tættere dialog med familierne og andre fagprofessionelle samt en hyppigere opfølgning på igangværende sager. 

På trods af modellens udbredelse er der gennemført få evalueringer, særligt hvad angår modellens effekter for familier på børne- og ungeområdet.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Velgennemført felteksperiment
For nylig afsluttede Aarhus Kommune imidlertid et velgennemført felteksperiment, hvor Sverigesmodellen blev afprøvet i en afgrænset del af børnehandicapområdet i projektet 'Tættere på Familien'.

Det muliggjorde, at vi i Metodecentret parallelt kunne følge to grupper af rådgivere og familier, hvoraf den ene gruppe var tilknyttet projektet 'Tættere på Familien', mens den anden gruppe fortsatte med almindelig praksis som kontrolgruppe.

Rådgivere såvel som forældre giver udtryk for, at det med projektet er lykkedes at etablere en god samarbejdsrelation. 

Simon Østergaard Møller, Marie Høstrup og Sofie Ilsvard
Daglig leder, konsulent og projektleder, Metodecentret

Evalueringen bidrager med ny viden om effekterne af Sverigesmodellen, som ikke har været dokumenteret tidligere. Viden, som i vores øjne er vigtig for kommuner, som ønsker at drage nytte af modellens potentiale.

Overordnet set rummer undersøgelsen en god og en mindre god nyhed. 

Bedre relationer og færre udgifter
Den gode nyhed er, at modellen kan bidrage til, at myndighedsrådgivere og forældre opbygger bedre relationer, og rådgiverne får bedre muligheder for at udøve sagsbehandlingsarbejde af høj kvalitet.

For det første oplever myndighedsrådgiverne en væsentlig reduktion i deres arbejdspres, samtidig med at de oplever, at de kan levere en bedre indsats for familien og barnet. Statistik over klager, omgørelsesprocent og sagsbehandlingstider understøtter også, at kvaliteten i sagsbehandlingen kan øges. 

For det andet er forældrenes tilfredshed med deres rådgiver øget markant blandt de forældre, som har været omfattet af projektet, og de oplever et væsentligt bedre samarbejde, hvor rådgiveren er mere tilgængelig og inddrager familien i langt højere grad. Rådgivere såvel som forældre giver udtryk for, at det med projektet er lykkedes at etablere en god samarbejdsrelation. 

For det tredje viser den økonomiske analyse, at kommunen samtidig kan spare penge ved omlægningen.

Læs også

Ingen forbedring af forældrenes trivsel
Den mindre gode nyhed i undersøgelsen er, at modellen ikke øger trivslen blandt forældrene.

Evalueringen viser, at de forældre, som har været tilknyttet projektet, hverken har fået det bedre eller dårligere end forældrene i projektets kontrolgruppe. Generelt har forældre til børn med handicap ofte lavere livskvalitet end resten af befolkningen.

Resultatet er opsigtsvækkende, fordi en af antagelserne bag Aarhus Kommunes afprøvning af Sverigesmodellen har været, at et godt samarbejde med myndighedsrådgiverne ville have en positiv effekt på forældrenes trivsel, fordi rådgiverne dermed bedre kunne sikre, at familien fik den hjælp, som den har brug for og mest gavn af. 

Andet skal til for at øge trivslen
Aarhus Kommunes afprøvningsresultater kalder på refleksion over Sverigesmodellens generelle styrker og begrænsninger. Det skyldes, at afprøvningen illustrerer en central begrænsning for modellen: De berørte familier får det tilsyneladende ikke bedre.

Det er vigtig viden for kommuner, som ønsker at implementere modellen. Spørgsmålet er, om det er ensbetydende med, at modellen bør afvikles? Hvis en afvikling indebærer en tilbagevenden til tidligere sagsbehandlingspraksis, mener vi, at svaret bør være nej.

Afprøvningen viser nemlig, at samarbejdet mellem forældre og rådgivere ikke behøver være præget af konflikt, og at en større lydhørhed overfor borgerne ikke behøver at være udgiftsdrivende. Det er i sig selv væsentlige resultater på et område, som ofte er præget af modstillinger mellem borgere og myndigheder.

Men modellen har begrænsninger i forhold til at øge den generelle livskvalitet for familierne, hvilket peger på, at der bør iværksættes yderligere tiltag, hvis vi ønsker at øge trivslen. Nedenfor giver vi to bud på mulige veje at gå.

Hvad siger familierne?
For det første vil vi slå et slag for, at vi i større udstrækning undersøger familiernes egne perspektiver på, hvordan deres trivsel og livskvalitet kan øges: Hvad mener familierne selv, der er brug for?

Det vil gøre os klogere på, hvor Sverigesmodellen har sine begrænsninger, da familiernes livsverden naturligvis er udgjort af mere end samarbejdet med det kommunale system.

Vi mener, at der er behov for i højere grad at lade familiernes perspektiver guide retningen for udviklingen af nye indsatser og samarbejdsformer i den fagprofessionelle støtte til familier med børn med handicap.

For det andet ved vi fra andre undersøgelser, at indsatser, der gennemføres af fagprofessionelle, som er kompetente i flere indsatsmetoder og som har mulighed for tilpasse indsatserne til den enkelte familie og det enkelte barn, bedre kan tilrettelægge en virksom hjælp.

Bred fagprofessionel forstærkning
Selvom sagsbehandlerne i Sverigesmodellen er i hyppigere kontakt med familierne, er det i vores øjne fortsat andre fagprofessionelle i eksempelvis skoletilbud og specialiserede sociale indsatser, der gennem det daglige samarbejde med familierne får indsigt i den enkelte families konkrete udfordringer og problemstillinger.

Det peger på, at der også er behov for fagprofessionel forstærkning og investering ikke blot i sagsbehandlingen, men også blandt de, som arbejder for at skabe forandringer sammen med familierne i det daglige.

Med Aarhus Kommunes afprøvning har vi fået dokumentation for, at Sverigesmodellen er værd at investere i, fordi den kan øge kvaliteten af sagsbehandlingen. Vi har samtidig fået ny viden om modellens rækkevidde.

Det peger i vores øjne på, at en bredt funderet investering i en stærkere fagprofessionel ekspertise i kombination med mere viden om familiernes egne perspektiver kan medvirke til yderligere forbedringer af hjælpen til familier med børn med handicap.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00