KD: Øget invalidepensionering blandt folkeskolelærere kan imødegås

Dokumentation
Øget invalidepensionering blandt folkeskolelærere kan imødegås Skolepædagoger skal være med til at sikre det sociale miljø i klasserne. Lærerne i folkeskolerne bruger alt for megen tid til at beskæftige sig med opgaver, som intet har med den faglige undervisning at gøre. Derfor vil Kristendemokraterne (KD) indføre en ordning, hvor lærerne i samarbejde med uddannede skolepædagoger sikrer det sociale miljø i klasserne og dermed styrker fagligheden. ?Lærerne skal have bedre rammer til at kunne bruge deres uddannelse til at undervise. Derfor vil KD indføre såkaldte skolepædagoger på 1. til 7. klassetrin, som kan være med til at skabe et endnu bedre læringsmiljø i klassen. Modellen anvendes med stor succes i Finland?, siger KDs formand Bodil Kornbek. Hun henviser til, at aldrig har så mange lærere fået tilkendt invalidepension som i år. I 2006 fik 1.000 lærere invalidepension, og i første halvdel af 2007 er yderligere 250 kommet til. Det samlede tal for 2007 vil formentlig blive endnu højere. Ifølge Lærernes Pension drejer det sig ikke alene om ældre lærere. Også unge lærere bukker under for arbejdspresset. ?Siden 2001 har regeringen og DF sat lærerfaget under kraftigt pres. Med den omfangsrige kontrol og detailstyring er mange ildsjæle blandt lærerne brændt ud, som tallene så tydeligt viser. Det er nødvendigt at genindsætte tilliden til den enkelte lærers initiativ og faglighed og dermed skabe rum for det personlige engagement?, siger Bodil Kornbek. Regeringens politik har medført et voldsomt fald i tilgangen til lærerfaget. I 2002 blev der optaget 4.538 på lærerseminarerne. I år var tallet faldet til 2.898. Altså et fald på mere end 35 pct. I løbet af de næste otte år vil en tredjedel af alle lærere gå på pension. Vendes udviklingen ikke, vil der om otte år mangle 8.000 lærere, viser tal fra Danmarks Lærerforening. Af Bodil Kornbek og KDs pressetjeneste -- Afmelding/tilmelding fra listen: http://www.kd.dk/ Tekniske problemer kan rettes til [email protected]

0:000:00