Debat

Velfærdsteknologi kræver brugerinddragelse

DEBAT: Vurderingen af ny teknologi sker med alt for sporadisk brugerinddragelse, mener formand for Det Centrale Handicapråd, Tue Byskov Bøtkjær, der afviser et etisk nævn for velfærdsteknologi.
Problemet er ikke kun, at processerne styres af enøjede teknokrater. Det er snarere den systemfejl, at der sker en vurdering langt fra den enkelte bruger, skriver Tue Byskov Bøtkjær.
Problemet er ikke kun, at processerne styres af enøjede teknokrater. Det er snarere den systemfejl, at der sker en vurdering langt fra den enkelte bruger, skriver Tue Byskov Bøtkjær.Foto: dch.dk
Christian Juhl Mølgaard
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er intet, der tyder på, at folk er specielt teknologi-forskrækkede, hvis det ellers er klart, hvordan teknologien kan skabe forbedringer.

Tue Byskov Bøtkjær
Formand for Det Centrale Handicapråd
Af Tue Byskov Bøtkjær,
Formand for Det Centrale Handicapråd 

Forleden foreslog Klavs Birkholm på Altinget, at der oprettes et etisk nævn, der kan vurdere velfærdsteknologi, før den indføres.

Nævnet skulle være en modvægt til den teknologibegejstring og de besparelseshensyn, som han ser i de nuværende processer for udbredelse af velfærdsteknologi. 

Jeg tror langt hen ad vejen, at Klavs Birkholm har ret i diagnosen, men medicinen er efter min opfattelse en anden. 

Jeg er enig i, at der er en risiko, når man centralt vurderer en teknologi og så forudsætter store gevinster, når den rulles ud i den brogede virkelighed.

Men problemet er ikke (kun), at processerne styres af enøjede teknokrater, som så kan suppleres af folk med andre perspektiver. Det er snarere den systemfejl, der ligger i, at der sker en vurdering langt fra den enkelte bruger, uden at der efterfølgende er ordentlige procedurer for den brugerinddragelse, der kunne sikre en ordentlig vurdering af teknologien i forhold til den enkeltes virkelighed, behov og ønsker. 

Det handler ikke bare om, at det er synd for en borger at få noget trukket ned over hovedet. Når brugerinddragelsen ikke er på plads, så mangler vi et vigtigt redskab til at målrette de begrænsede ressourcer, så de gør mest mulig gavn for borgerne. 

Derfor tror jeg ikke, løsningen ligger i toppen, men i bunden. I det helt fundamentale, at borgeren altid må være en medspiller i de forandringer, der vedrører hende eller ham. Det gælder ny teknologi som alt muligt andet. Og brugerens rolle kan lige så vel være at foreslå ny teknologi som at være den kritiske modtager. Der er intet, der tyder på, at folk er specielt teknologiforskrækkede, hvis det ellers er klart, hvordan teknologien kan skabe forbedringer. 

Vi har brug for at erstatte luftige målsætninger og spredte “blomster” af brugerinddragelse med en målrettet tilgang til brugernes indflydelse. Ikke for at indføre vetoret mod robotter, men for at sikre, at de rent faktisk gør nytte.
 
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tue Byskov Bøtkjær

Landsformand, Hjernesagen, adm. direktør, Kuma Holding, Apollo Bar & Kantine, Kafeteria & Atelier September, formand, Fashion Society
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1995)

0:000:00