Debat

VUC-rektor: Flere unge med autisme kan få en uddannelse – hvis vi investerer heri

DEBAT: Over 60 procent af unge med autisme får aldrig en ungdomsuddannelse. HF Inklusion på Københavns VUC gør en forskel, og potentialet i at udbrede konceptet er stort. Spørgsmålet er, om der er vilje til at investere heri, skriver Anita Lindquist Henriksen fra KVUC.

35
procent af børn med autisme går ikke i skole, viser en undersøgelse fra Landsforeningen
for autisme.
35 procent af børn med autisme går ikke i skole, viser en undersøgelse fra Landsforeningen for autisme.Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anita Lindquist Henriksen
Rektor, Københavns VUC (KVUC)

Danske Handicaporganisationer offentliggjorde i april en analyse, der viser, at mange handicappede aldrig får en ungdomsuddannelse.

Over 60 procent af unge med autisme kommer aldrig i mål, viser analysen.

Nærmest samtidig viste Landsforeningen for autisme i en undersøgelse, at 35 procent af børn med autisme ikke går i skole. Det er alarmerende tal.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Særlig HF til unge med autisme
På KVUC har vi i samarbejde med Københavns Kommune udviklet en meget efterspurgt ungdomsuddannelse, HF Inklusion, for netop unge med autisme mellem 18 og 30 år.

Uddannelsen og undervisningen er nøje tilrettelagt til målgruppen, og der er støttemuligheder, der passer til den enkelte, for eksempel gennem mentorstøtte, fast studievejledning og mulighed for psykologstøtte.

Det er en fornuftlig investering, at flest mulige sårbare unge og voksne kommer videre i uddannelse og beskæftigelse og kan bidrage til samfundet, frem for en sandsynlig fremtid parkeret på overførselsindkomst.

Anita Lindquist Henriksen
Rektor, Københavns VUC (KVUC)

Resultaterne er positive. Inklusionskursisternes faglig og sociale progression er dokumenterbar og markant. De klarer sig godt til eksamen, og gennemførelsen ligger p.t. på linje med eller over de ordinære HF-hold.

Dette skal også ses i lyset af, at mange af disse unge har en række udfordringer her og nu, men også en skolehistorik fyldt med blandt andet frafald, specialklasser og mobning.

HF Inklusion er mere end faglige kompetencer
Ser vi på, hvordan det går de unge, når de har fået deres HF, har vi fra holdet i 2017 viden om, at 13 ud af 18 kursister er fortsat direkte på videregående uddannelser, og de øvrige arbejder målrettet videre på at realisere deres uddannelsesplaner.

KVUC gennemfører i øjeblikket en større kvalitativ analyse, der skal belyse resultaterne på HF Inklusion. Som led i analysen bliver både kursister og deres bagland interviewet om deres forløb, udbytte og erfaringer.

Sigtet er at få en dybere og dokumenterbar viden om, hvad der virker på uddannelsen, og hvad der kan gøres bedre. En af de foreløbige konklusioner er, at den relationelle pædagogiske tilgang, hvor kursisterne oplever, at lærerne har øje for den enkeltes behov og udfordringer, er helt afgørende. 

Læs også

Vores undersøgelse peger også på, at studieforløbet på HF Inklusion bidrager med meget mere end faglige kompetencer.

Kursisterne opbygger også en tro på egne evner og arbejder med positive og realistiske scenarier om videre uddannelse efter HF. De unge fortæller om øget psykisk og social trivsel, som giver dem mod på at fordybe sig fagligt og tage næste skridt i livet.

En kursist udtaler:

”… ved at gå herinde har jeg virkelig fået lov til at udvikle mig som menneske fremfor at være bange for at blive stemplet som den underlige eller ham brillenørden i hjørnet. Det har virkelig været positivt for mig. Det har været rigtig rart at få at vide, at jeg godt kan. Man skal bare have den rigtige ramme. Og det er nok den største og vigtigste sætning, som jeg kan give videre. Det er, at man ikke skal se personen som en maskine, der skal igennem systemet, men som et individ, der skal have de rigtige rammer.”

Besparelserne rammer specialiserede tilbud
På KVUC vil vi meget gerne videreudvikle vores succesrige indsats på området. Vi vil meget gerne hjælpe flere i målgruppen videre, og vi mener at have udviklet redskaberne til dette.

En af hovedudfordringerne for KVUC er, at det i sagens natur kræver ekstra økonomi at gennemføre uddannelsesforløbet. De fortsatte besparelser og årlige to procents omprioriteringsbidrag på VUC’s område vanskeliggør at opretholde et sådant specialiseret undervisningstilbud.

Samtidig er vi afhængige af, at kursisternes bopælskommuner kan medfinansiere mentorstøtten. Vi får hvert år langt flere henvendelser og ansøgninger, end vi har mulighed for at optage.

HF Inklusion er et godt eksempel på styrken i det særlige voksenuddannelsesmiljø på KVUC, hvor vi kan tilrettelægge uddannelsesforløbene fleksibelt i forhold til de forskellige målgruppers faglige og sociale forudsætninger.

Værdien er åbenlys − både i et samfundsøkonomisk perspektiv og ikke mindst for livskvaliteten hos den enkelte unge. Citatet ovenfor taler sit eget sprog.

Det er muligt at hjælpe flere unge med autisme videre i uddannelse. Det er en fornuftlig investering, at flest mulige sårbare unge og voksne kommer videre i uddannelse og beskæftigelse og kan bidrage til samfundet, frem for en sandsynlig fremtid parkeret på overførselsindkomst.

Det er et spørgsmål om vilje og investering. Og det er et spørgsmål om menneskesyn.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anita Lindquist Henriksen

Rektor, Københavns VUC (KVUC)
cand.mag.

0:000:00