Debat

Debat: Cigaretter skal koste mindst det dobbelte for at reducere forbruget

DEBAT: Det vil ikke reducere tobaksforbruget, at pakkeprisen sættes op med 20 kroner. Der skal betydeligt større stigninger til, skriver Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kuncher & Partners.

<span>En
afgiftsstigning på cigaretter skal være så stor, at den så at sige sprænger de unges budget,
skriver rådgiver i forbrugeradfærd.<b></b></span>
En afgiftsstigning på cigaretter skal være så stor, at den så at sige sprænger de unges budget, skriver rådgiver i forbrugeradfærd.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Amalie Bjerre Christensen

Amalie er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har tidligere været tilknyttet Altinget som journalistpraktikant og senere som redaktionsassistent.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Nicolai Broby Eckert
Partner i Simon-Kucher & Partners

Der er alt for mange rygere i Danmark.

Mange års oplysningskampagner og advarsler har godt nok ført til faldende tobaksforbrug, men vi ser desværre også, at de unge ryger mere. Det skal der gøres noget ved.

Og ét blandt flere virkemidler vil være at sætte tobaksafgiften op.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Pris mellem 72 og 98 kroner
Som rådgiver inden for forbrugeradfærd må jeg advare imod den politisk lette løsning, nemlig at forhøje tobaksafgiften en lille smule.

At sætte tobaksafgiften op med for eksempel 1,8 procent eller pakkeprisen op med 20 kroner, som er et par af de aktuelle forslag, vil ikke reducere tobaksforbruget væsentligt. Der skal betydeligt større stigninger til.

En pakke cigaretter skal dermed stige i pris til mellem 72 og 98 kroner, hvis prisen i sig selv skal få et mærkbart antal danskere til at holde op med at ryge.

Nicolai Broby Eckert
Partner i Simon-Kucher & Partners

Internationale undersøgelser fra Simon-Kucher & Partners’ director Alexander Bilsing viser, at en reduktion i tobaksforbruget på 20 procent vil kræve, at man sætter priserne op med mindst 100 procent. Og prisstigningerne skal gennemføres i ét hug – ikke gradvist over en årrække.

En pakke cigaretter skal dermed stige i pris til mellem 72 og 98 kroner, hvis prisen i sig selv skal få et mærkbart antal danskere til at holde op med at ryge.

Det er dog ikke ligegyldigt, hvordan cigaretpakkerne skal prissættes inden for prisspændet 72-98 kroner. Der er nemlig altid nogle psykologiske grænser for, hvor meget folk vil betale.

Derfor kan det have stor betydning, om en pakke cigaretter eksempelvis koster 79 kroner eller 81 kroner. Selv om der kun er to kroners prisforskel, kan det være de to kroner, der i den sidste ende afgør, om man køber cigaretpakken eller lader være.

Skal sprænge de unges budget
Især de unge vil kunne påvirkes af en markant prisstigning.

Vores studier fra udlandet viser, at de unge rask væk skifter mærke, hvis prisen på deres hidtidige favoritmærke stiger.

Desuden har de unge typisk et begrænset budget til tobak. Derfor er det vigtigt, at en afgiftsstigning bliver så stor, at den så at sige sprænger de unges budget.

Endvidere skal afgiftsstigningen ramme over hele linjen, så en til to producenter ikke får en kattelem, der gør, at de kan holde deres priser nede.

En prisstigning på 100 procent vil utvivlsomt få et stort antal danskere til at droppe tobakken. Men en prisstigning må ikke stå alene.

Sundhedsstyrelsen skal fortsætte med at oplyse og advare. Og detailhandelens initiativ med at gemme cigaretterne væk bør følges op. Undersøgelser viser, at det kan være tilstrækkeligt at fjerne produkter fra forbrugernes øjenhøjde.

Vi skal have flere til at kvitte tobaksrygningen. Og det kan lade sig gøre – med en fælles indsats.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00