Debat

Hospitalsdirektør og dekan: Sundhedsvæsnet kan kollapse, hvis vi ikke uddanner sygeplejerskerne bedre

Færre ansøgere og højt frafald fra sygeplejerskefaget er en bombe under vores sundhedssystem. Men en ny type sygeplejerskeuddannelse kan højne kvaliteten og holde flere i faget, skriver hospitalsdirektør Bente Ourø Rørth og dekan Randi Brinckmann.

For nyuddannede sygeplejersker taler vi om ”praksischok”, hvor uddannelsen ikke har forberedt dem godt nok på hverdagen på et hospital, skriver Bente Ourø Rørth og Randi Brinckmann Wiencke. Arkivfoto.
For nyuddannede sygeplejersker taler vi om ”praksischok”, hvor uddannelsen ikke har forberedt dem godt nok på hverdagen på et hospital, skriver Bente Ourø Rørth og Randi Brinckmann Wiencke. Arkivfoto.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Randi Brinckmann Wiencke
Bente Ourø Rørth
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Sygeplejerskernes rolle og opgave i sundhedsvæsnet kan ikke overvurderes, og derfor gør det også ondt at se, hvordan vi igennem de seneste år har set en stigende efterspørgsel på plejepersonale, uden at udbuddet har kunnet følge med. 

Det er der flere årsager til, men for de nyuddannede sygeplejersker taler vi blandt andet om ”praksischok”, hvor uddannelsen ikke har forberedt dimittenderne godt nok på hverdagen på et hospital. Det giver frustrationer og for nogle så mange, at de helt forlader det fag, de lige er blevet uddannet i. Antallet, der søger optagelse på sygeplejerskestudiet, er også faldende, mens frafaldet under uddannelse ligger på cirka 24 procent.

Det er en bombe under vores sundhedssystem.

Uden flere nye sygeplejersker, får vi et stort hul i den fødekæde, der giver os dygtige medarbejdere, der kan levere den kvalitet, som med rette forventes af både borgere, politikere og af sundhedsvæsnet selv.

Ny type uddannelse har stort potentiale

Uddannelsen af sygeplejersker er et oplagt sted at afprøve nye tiltag. For kan vi være tilfredse med uddannelsen i dag?

Nordsjællands Hospital og Københavns Professionshøjskole har igennem de seneste to år drevet og testet en anden uddannelsesmodel for sygeplejerskestuderende, Uddannelseshospitalet, hvor praktikdelen er blevet mærkbart gentænkt. Det er ikke uvæsentligt, når 40 procent af uddannelsen foregår i praktik. 

Uden flere nye sygeplejersker får vi et stort hul af dygtige medarbejdere, der kan levere den kvalitet, som forventes af både borgere, politikere og af sundhedsvæsenet selv

Bente Ourø Rørth og Randi Brinckmann Wiencke
Hhv. hospitalsdirektør, Nordsjællands Hospital og dekan, Københavns Professionshøjskole

De første 120 sygeplejerskestuderende har været igennem et forløb på Uddannelseshospitalet, og erfaringerne viser entydigt, at vi for begrænsede midler kan give de studerende en bedre uddannelse, som de kvitterer for med bedre evalueringer end deres medstuderende i andre praktikforløb. To ud af tre ønsker at søge arbejde på Uddannelseshospitalet efter uddannelsen, hvilket under halvdelen vil på de traditionelle praktiksteder.

Faglig sparring, inddragelse i hverdagen, kvaliteten af vejledningen og øget forståelse for faget vurderes også bedre på Uddannelseshospitalet end andre praktiksteder.

Uddannelseshospitalet er i praksis et almindeligt medicinsk sengeafsnit med typisk ældre og multisyge patienter. Det er en patientgruppe, der giver stor og mangefacetteret læring til de studerende, og det er en patientgruppe, som er karakteristisk for en stor del af vores indlagte patienter på landets hospitaler, og dermed tro mod, hvad de studerende møder på en kommende arbejdsplads.

Studerende på lige vilkår med erfarne kolleger

Nyskabelserne i uddannelsesforløbet rummer flere elementer. For det første er et højt antal studerende en gevinst.

Andelen af studerende på afdelingen er øget betragteligt i forhold til et traditionelt afsnit, uden at gå på kompromis med læring, kvalitet eller ressourcer. Studerende er en del af vagtplanen, og det er en naturlig del af deres læring at deltage i vagter på afdelingen på alle tidspunkter af døgnet. 
De studerende indgår fuldgyldigt i dagligdagen med deres erfarne kolleger. De modtager støtte og supervision, men deres kompetencer bruges i dagligdagen med patienterne, og vi har ingen studerende, der blot går som føl hos de erfarne kolleger. 

For det andet giver de studerende løbende feedback til hinanden. Det kan foregå på forskellige måder og giver masser af didaktiske og pædagogiske fordele. 

Og for det tredje er en hjørnesten i modellen at bringe lektorer fra professionshøjskolen ud på afdelingen, og forestå undervisning ved patienterne. Sygeplejerskeuddannelsen er blevet mere teoretisk med årene, men med lektorers daglige gang på afdelingen, bliver det teoretiske sat i en praksisnær kontekst.

Højere kvalitet på uddannelsen

Evalueringerne fra de studerende er entydige.

De har fået både en god praktikoplevelse og står langt mere sikkert i selvstændigt at varetage plejen af patienterne. Det er afgørende for at beholde de dygtige studerende i både studietid og efter endt uddannelse.

Det er en bunden opgave at skabe de bedste uddannelsesforløb for vores kommende sygeplejersker

Bente Ourø Rørth og Randi Brinckmann Wiencke
Hhv. hospitalsdirektør, Nordsjællands Hospital og dekan, Københavns Professionshøjskole

Det er endnu for tidligt at se på data for fastholdelse, men de første tilbagemeldinger fra både nyuddannede og arbejdsstederne er positive. 

Derudover viser kvalitetsdata, at patienterne oplever en pleje, der fagligt ligger fuldt på højde med og endda på flere parametre højere end på andre afdelinger.
Uddannelseshospitalet har vist, at vi kan få flere studerende igennem deres praktiktid med en højere personlig og faglig tilfredshed. Kvaliteten af uddannelsen er høj, hvis ikke højere end traditionelle forløb, og vi kan gøre det uden at gå på kompromis med den faglige kvalitet.

Økonomisk har den primære ekstraudgift været lønninger til de lektorer, der nu har deres gang blandt studerende på hospitalet. Men det er ingenting at regne i forhold til de omkostninger det har, når nyuddannede sygeplejersker forlader faget.

Lad os tale om fremtidens sygeplejersker

Højt specialiserede afdelinger eller afdelinger med overvægt af ambulante patientforløb vil i første omgang passe mindre godt til denne form for uddannelsesmodel. Derfor har vi valgt at teste vores model i et alment medicinsk afsnit, fordi vi her på landsplan vil kunne opnå en volumen i sygeplejerskestuderende, der virkeligt vil kunne rykke.

Det er en bunden opgave at skabe de bedste uddannelsesforløb for vores kommende sygeplejersker. Og vi byder hermed alle samarbejdspartnere, kolleger og politikere velkommen til en snak om en bedre uddannelse af fremtidens sygeplejersker.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Randi Brinckmann Wiencke

Dekan, Det Sundhedsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole
master i management development (CBS 2002), erhvervsøkonomisk diplom (Handelshøjskolen i København 1994), radiograf (Sygepleje- og Radiografskolen 1988)

Bente Ourø Rørth

Hospitalsdirektør, Nordsjællands Hospital
sygeplejerske (Holbæk Sygeplejeskole 1978), DL (Handelshøjskolecentret 1997), MPO (Roskilde Universitetscenter 2005)

0:000:00