Sundhedsstyrelsen kvitter 28 års samarbejde om at overvåge danskernes rygevaner – patientforeninger giver tobaksindustrien en del af skylden

Det er for at undgå tobaksindustriens mange aktindsigter, at Sundhedsstyrelsen nu stopper årtiers samarbejde med flere patientorganisationer om 'Danskernes Rygevaner'-undersøgelsen. Sådan lyder vurderingen fra to af de berørte organisationer. 

Foto: Jaime Saldarriaga/Reuters/Ritzau Scanpix
Andreas Wind

Siden 1994 har Sundhedsstyrelsen sammen med Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Lungeforeningen udgivet en undersøgelse om danskernes brug af tobak og nikotinprodukter.  

Men efter 28 år er samarbejdet om den årlige undersøgelse ‘Danskernes Rygevaner’ ophørt.  

Det oplyser Sundhedsstyrelsen, der fremover vil udarbejde og offentliggøre undersøgelsen alene.

I en mail til Altinget skriver enhedschef for Forebyggelse & Sundhed, Niels Sandø, at der er "flere årsager" til det, og at vurderingen blandt andet har været, at “det vil lette arbejdet fremadrettet”.  

Læs også

"Vi har sat stor pris på samarbejdet om Danskernes Rygevaner med vores samarbejdspartnere," understreger han. 

Hos to af samarbejdspartnerne – Kræftens Bekæmpelse og Lungeforeningen – mener man, at tobaksindustrien bærer en del af skylden for det afbrudte samarbejde.

Patientforeningerne er efterladt med det indtryk, at Sundhedsstyrelsens beslutning i høj grad skyldes de mange anmodninger om aktindsigter fra tobaksindustrien, som Altinget i dag kan fortælle om, og som Sundhedsstyrelsen selv betegner som “exceptionelt”.

Flere af aktindsigterne retter sig nemlig mod ‘Danskernes Rygevaner’.

”Vi har den opfattelse, at det blandt andet handler om tiltagende besvær med at have et åbent fagligt samarbejde omkring den her undersøgelse,” siger Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse.

”Der er jo en voldsom stor opmærksomhed fra tobaks- og nikotinbranchen om alt, hvad sundhedsmyndighederne foretager sig,” siger hun.

Intet samarbejde, ingen aktindsigt

Hos Kræftens Bekæmpelse påpeger Mette Lolk Hanak, at når samarbejdet ophører, vil der ikke længere være en masse korrespondance i form af eksempelvis mails om undersøgelsen mellem styrelsen og de eksterne samarbejdspartnere, som man kan søge aktindsigt i. 

At jeg med mine få aktindsigter om undersøgelsen skulle have et reelt medansvar for den beslutning, virker for mig usandsynligt

Inger Schroll-Fleischer
Direktør, Nikotinbranchen

Og der gælder andre regler for intern kommunikation i styrelser og andre myndigheder. Og dermed langt dårligere mulighed for offentligheden for at få indsigt i overvejelserne bag undersøgelsen:

Er det ikke væsentligt, at offentligheden kan få indblik i myndighedernes arbejde – uanset om man så synes, at sagen er god eller dårlig?

“Vi er går helt og fuldt ind for åbenhed i forvaltningen. Aktindsigt er vigtigt for journalister og andre for at kunne holde øje med, at der ikke foregår nogle ting, som offentligheden burde have indsigt i. Men det, der betyder noget her, er, at det er en aktør, som fra vores perspektiv har nogle slette hensigter med deres aktindsigt,” siger hun.

Direkte adspurgt, hverken be- eller afkræfter Sundhedsstyrelsens Niels Sandø en sammenhæng mellem det afbrudte samarbejde og de mange aktindsigter.

Men han nævner patientforeningernes fremtidige frihed fra kravet om aktindsigt, som en årsag til beslutningen.

“Det vil også stille de tidligere samarbejdspartnere mere fri ift. deres kommunikation om undersøgelsen, når de ikke længere skal gennemføre den sammen med en offentlig myndighed”.

“Det kan i øvrigt bekræftes, at der er stor interesse fra tobaks- og nikotinindustrien i udarbejdelsen af Danskernes Rygevaner,” skriver Niels Sandø.

“En slags selvcensur”

Mette Lolk Hanak påpeger også, at det har en effekt – også for en interesseorganisation som Kræftens Bekæmpelse – når man ved, at tobaksindustrien søger aktindsigt i det arbejde, man laver: 

Der er jo en voldsom stor opmærksomhed fra tobaks- og nikotinbranchen om alt, hvad sundhedsmyndighederne foretager sig

Mette Lolk Hanak
Afdelingschef for Forebyggelse & Oplysning, Kræftens Bekæmpelse

“Det gør selvfølgelig et eller andet, når man ved, at der er en industri, som sidder på spring for at tolke hvert et komma og hvert et ord. Det gør jo noget ved et samarbejde. Man bliver måske også overforsigtig og kan ikke have den der mere åbne faglige dialog.”

”Man skal hele tiden tænke: ’Hvordan kan vi nu formulere det her på en måde, der ikke – i de forkerte hænder – kan misforstås?’ En slags selvcensur i forhold til, hvad man siger og skriver.”

Men hos Nikotinbranchen genkender man ikke, at der skulle være en sammenhæng mellem deres i alt seks anmodninger om aktindsigt og så det ophørte samarbejde:

”Jeg kender ikke til Sundhedsstyrelsens begrundelse for at stoppe samarbejdet på Danskernes Rygevaner. At jeg med mine få aktindsigter om undersøgelsen skulle have et reelt medansvar for den beslutning, virker for mig usandsynligt,” skriver direktør Inger Schroll-Fleischer i en sms til Altinget. 

Fakta om tobakindustriens aktindsigter

15 ud af 63 aktindsigter hos Sundhedsstyrelse 2023 er fra tobaksindustrien. Det svarer til knap 23 procent.

I 2022 modtog styrelsen otte aktindsigter. I 2021 modtog man ni aktindsigter.

Tobaksproducentet Philip Morris International har igennem bureauet Holm Kommunikation søgt otte aktindsigter i år.

Interesseorganisationen Nikotinbranchen har søgt seks aktindsigter i år.

Sundhedsministeriets departement har i år modtaget ni aktindsigter fra tobaksindustrien.

Siden 2020 har departementet kunne identificere 41 aktindsigtsanmodninger fra tobaksindustrien.

Det er særligt de to undersøgelser 'Danskernes Rygevaner' og '§RØG', som tobaksindustrien søger aktindsigt i.

Her interesserer man sig både for undersøgelsernes metoder og data, men også i kommunikationen omkring undersøgelsen mellem de forskellige aktører bag.


Kilde: Sundhedsstyrelsen og Indenrigs- og Sundhedsministeriet

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Sandø

Enhedschef, Forebyggelse og Ulighed, Sundhedsstyrelsen
cand.scient.soc. (RUC), master of public governance (CBS)

Mette Lolk Hanak

Forebyggelseschef, Kræftens Bekæmpelse
cand.comm.

Inger Schroll-Fleischer

Direktør, Nikotinbranchen
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2013)

0:000:00